Santiago - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van maartje Brand - WaarBenJij.nu Santiago - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van maartje Brand - WaarBenJij.nu

Santiago

Door: Maartje

Blijf op de hoogte en volg maartje

07 November 2016 | Nederland, Amsterdam

Dag lieve mensen,

Hier eindelijk weer een bericht van mij. Er is veel gebeurd in de afgelopen maanden. Ik ben net weer terug in India en ik moest heel even settelen voordat ik weer een berichtje kon schrijven.

Laat ik bij het begin beginnen. Ik wil iedereen heel erg bedanken voor de berichtjes en het meeleven na de dood van Kishor. Zijn overlijden heeft mij diep geraakt en nog steeds als ik er nu over praat, schiet ik soms vol. Om Kishor een plekje te kunnen heb ik vlak na zijn overlijden besloten om toch de Santiago de Compostela te lopen. Voor mij was dat een hele mooie manier om alles te overzien. Ook voelde ik dat ik even weg moest uit India. Ik weet dat in een land zoals India dit soort dingen kunnen gebeuren, maar ik had nooit verwacht het zo dichtbij mee te maken en al helemaal niet met iemand van wie ik zoveel hield. De Santiago heeft mij heel veel gebracht. Ik heb mezelf kunnen vergeven en India, indirect ook. Kishor liep veel naast mij en op het laatst voelde ik dat het goed was. En zo voelt het nu nog steeds. Mijn schuldgevoel wat ik al die tijd naar hem had is weg en ik weet dat hij goed terecht is gekomen. Het voelt afgesloten. En ik heb de hele hal in Koni laten versieren met foto’s en de meeste zijn van Kis, dus eigenlijk is hij nog steeds heel dichtbij ons!

Santiago was ook een soort healings proces voor mij, omdat ik vlak voordat ik wegging weer besmet was geraakt met een virus via de kinderen, die weer in mijn hart terecht kwam. Ik heb nu voor de 4de keer last van een pericharditis, Ongevaarlijk, maar wel heel veel vervelend. Gelukkig is hij nu zo goed als weg, alleen moet ik nog steeds erg mijn grenzen bewaken wat soms moeilijk is, zeker omdat ik zo graag elk moment bij de kinderen wil zijn.

Gelukkig heb ik deze week bezoek uit Nederland en daar geniet ik ( en de kinderen) heel erg van. Na 4 jaar zijn Ad en Emmie, weer bij ons. Zij begeleiden al 7 jaar verschillende scholen in India en hebben ons in het verleden ook erg geholpen. Heerlijk om te brainstormen over de kinderen en samen te werken met mensen die zoveel ervaring hebben. IN de weken dat ik weg was, waren er in Koni ook fantastische vrijwilligers, wat scheelt het toch als mensen ervaring hebben, zo fijn. Ik heb mij geen moment druk gemaakt over Koni, ik wist dat het goed zat. Eigenlijk ook een mooi gevoel; ik ben voor het eerst langer weggeweest en alles is heel goed gegaan in mijn afwezigheid; kortom ik ben mij (on :)) misbaar aan het maken.

Shobha, Chetena, de staff en ik vormen echt een mooi team en ik durf nu ook wel eerlijk te zeggen, dat we iets moois en bijzonders van Koni hebben gemaakt.

Ik blijf voorlopig weer lekker even in India, om te genieten van de kinderen en dit bijzondere land.

Veel liefs,
Maart

PS Lies en Mim, dank dat ik altijd bij jullie mag blijven als ik in NL ben.

  • 07 November 2016 - 13:52

    Bernadet:

    Wat heb je dat prachtig opgeschreven over Kish, lieve Maart! En wat mooi dat je jezelf deze mooie reis hebt gegund.
    Veel liefs van ons allemaal!

  • 07 November 2016 - 14:02

    Femke:

    Wauw

    Knuf

  • 07 November 2016 - 14:08

    Hubertine:

    Hallo Maartje, wat fijn dat de reis zo,n goede ervaring is geweest. Kish zit voor goed in je hart en kunt het langzamerhand een plekje geven. Heel veel succes met het leven tussen je kinderen. Heel veel groeten van je oude buren.
    Hubertine.

  • 07 November 2016 - 14:25

    Marjet:

    Eh.... lieve Maart, je bént toch al onmisbaar daar? Dacht dat het juist goed zou zijn je een beetje "misbaar" te maken? ;-) ;-) ;-) ..... kus

  • 07 November 2016 - 14:53

    Mieke:

    Hoi Maartje,

    Mooi geschreven en goed dat je de ruimte voor jezelf neemt.
    Wij zijn binnenkort ook weer een tijdje in India met ons gezin...

    Groetjes, Mieke

  • 07 November 2016 - 15:11

    Joop En Doortje:

    Hou Maartje,

    Fijn dat je toch naar Santiago de Compostela bent gegaan en dat het je zo goed heeft gedaan. Nu maar eerst even zorgen dat je van dat virus af komt.maar door de energie die je weer opgebouwd hebt zal dat ook best wel spoedig goedkomen.gelukkig dat je het verlies van Kishor nu een plaatsje hebt kunnen geven,want je hebt alleen maar het allerbeste aan zijn leven toegevoegd,Ben daar van overtuigd.
    Nu maar weer gaan genieten van je kids,die wel blij zullen zijn dat je er weer bent.
    Dikke knuffel van ons,
    Joop en Doortje

  • 07 November 2016 - 15:55

    Riny :

    Hallo Maartje.
    Via je moeder zijn we op de hoogte gebleven van je reis naar Santiago de Compostela. Een heel mooie reis maar ook wel zwaar, wat fijn dat je er toch met een mooi gevoel aan terug denkt. Hoop dat je gauw weer( helemaal) beter zult zijn en fijn dat alles goed blijft gaan ook als je er een poos niet bij kunt zijn, dat heb jij toch zelf voor elkaar gebokst met heel veel moeite in het begin, maar nu werpt het zijn vruchten af.
    Het allerbeste en tot de volgende keer.
    Riny

  • 07 November 2016 - 16:17

    Mirjam Dierckxsens:

    Hoi Maartje,
    Wat prachtig heb je jouw verlies en hoe je daarmee omgaat beschreven. Heel veel liefs en beterschap!

  • 07 November 2016 - 16:55

    Charlotte:

    Lieve Maartje,
    Goed van je dat je toch besloten hebt om naar Santiago te gaan want je bent er duidelijk beter van terug gekomen. En fijn dat je nu de hal vol kunt hangen met foto's van Kishor en er van kunt genieten.
    Beterschap met je ontsteking en geniet van de kinderen.

  • 07 November 2016 - 17:20

    Leontien Peters:

    Hai Maartje, wat heb je je ervaringen in de afgelopen tijd mooi omschreven!
    We hebben zoveel gelezen in al die jaren hier over Kishor, dat ik echt goed met je mee kan leven.
    Mooi die Santiago tocht en Kishor die in gedachten naast je liep.
    Met hernieuwde energie en kracht ben je weer ah werk gegaan in jouw thuis. Wens je alle succes verder en beterschap he!
    Groetjes Leontien.

  • 07 November 2016 - 20:28

    Koos:

    Lieve Maart, om niet in herhaling te vallen. Ik denk aan je!

  • 07 November 2016 - 21:11

    Tante Beppie:

    Lieve Maartje, fantastisch wat je allemaal hebt ondernomen. Ik heb veel bewondering voor je!
    Het belangrijkste is dat je vrede hebt met jezelf wat betreft Kishor. Ik wens je veel geluk toe!!
    Liefs

  • 07 November 2016 - 23:00

    Birgitte Van Groeningen :

    lieve Dochter ,

    Wat ben ik ongelooflijk trots op je dat je toch bent gegaan en zo 'n mooi antwoord(en) hebt gekregen over vele vragen die India oproept,waar je al ruim 9 jaar woont . Met name om Kishor een plek te geven , wetende hoeveel hij betekend heeft voor jou .
    Fijn dat Ad en Emmie er nu zijn , zo vertrouwd , en wat het beslist nog mooier , makkelijker en bijzonderder maakt , om over de toekomst van Koni te kunnen praten, daar zij zelf ook in dit werk zitten .
    Ik verheug me er enorm op , om er over een kleine 2 maanden weer te zijn .
    Liefs van je mams .

  • 08 November 2016 - 14:37

    Ton En Marijke Ouwehand:

    Lieve Maartje,
    Al vele jaren volgen we jou, Koni en de stichting Japthi , op afstand via facebook, de website en je persoonlijke brieven op deze site en iedere keer frappeer je ons weer met je berichten en werk in India. Met groot respect volgen we je werk en blijven we een mini steentje bij dragen indien mogelijk. Ontroerend en bemoedigend dit verslag van je voetreis naar Santiago de Compostela en hoe je het verlies van Kishor een plek geeft. Hopelijk gaat je gezondheid geen parten spelen bij je levenswerk. Sterkte en nogmaals respect
    Ton en Marijke

  • 09 November 2016 - 02:41

    Rinske:

    Zo'n bewondering voor wat je allemaal doet, en hoe je er zo goed mogelijk mee probeert om te gaan. Geniet van de vrijwilligers!

  • 12 November 2016 - 17:40

    Maria:

    Lieve Maartje, ik vind mij helemaal in de mooie woorden die al geschreven zijn .
    Voor nu veel liefs voor jou van mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

maartje

Mijn naam is Maartje Van den Brand. En ik woon in Amsterdam en reis af en toe naar in India.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1960
Totaal aantal bezoekers 904607

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2007 - 01 Januari 2018

Een mooi project

Landen bezocht: