ben ik weer - Reisverslag uit New Delhi, India van maartje Brand - WaarBenJij.nu ben ik weer - Reisverslag uit New Delhi, India van maartje Brand - WaarBenJij.nu

ben ik weer

Door: maartje

Blijf op de hoogte en volg maartje

08 Januari 2008 | India, New Delhi

ik las laatst deze passage uit het boek van Helena Klitsie, liefdes Logica: Ik vond hem erg toepasselijk voor de impasse waarin ik zit in Japhti.

“De houding die de heilige geschriften van het hindoeïsme voorschrijft tegenover een verdorven mens, is er een van onverschilligheid, van negeren. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom in India zo weinig wordt ondernomen tegen ongerechtigheid.”

En dan natuurlijk voor iedereen een heel gelukkig en bijzonder nieuwjaar toe gewenst! Ik had 2 weken geen internet en mijn computer had kuren dus even geen mail (was erg rustig, had weer veel meer tijd om te lezen!)
Ondanks de voetschimmel, luizen en wormen ( bij de apotheek kwamen ze niet meer bij, leg maar eens uit dat je medicijnen voor al deze ongedierte moet hebben!) hebben Nicole en ik een heerlijke kerst met de kinderen gehad. We hebben er geslapen en 's avond bij kaarslicht gegeten,want de stroom viel uit. De kids waren ongelooflijk blij en...als kerstcadeau heb we Japhti een tv cadeau gedaan, geweldig om die koppies zo blij te zien!
Met nieuwjaar waren we in Goa (niet het drukke maar in het rustige gedeelte). En we hebben deze week weer samen in Japhti gewerkt.

Nicole heeft besloten om te blijven en mij nog 2 weekjes te helpen in Japhti (eigenlijk is ze gewoon verliefd geworden op India, wat ik erg goed begrijp!). Ik zou tot de 15de alleen zijn met 9 kinderen en dat is echt niet te doen. Daarnaast is het heel goed om iemand bij me te hebben die op een afstandje tegen het hele gebeuren aankijkt, en het voor mij allemaal iets relativeert (haha, dat heb ik met mijn karakter wel nodig). Ik heb toch wel gemerkt dat ik door de hele situatie iets negatiever ben geworden en ondanks mijn gemediteer, lukt het me niet om daar helemaal vanaf te komen. En dan is het zo fijn om iemand bij te hebben die je kent en waar je mee kan praten.

Vandaag heb ik eindelijk weer een gesprek gehad. Ik ben nog niet echt veel verder, maar morgen gaan Niek en ik alles rustig op papier zetten en mailen naar het hoofd van FSL en dan krijg ik waarschijnlijk wel antwoord op al mijn vragen.
Het aller moeilijkst blijft toch wel de manier hoe ze hier communiceren. Ik realiseer me steeds meer dat het geen onwil is, maar dat ze het gewoon niet kunnen (haha dat klinkt wel heel erg, maar zo is het wel). Uitspraken worden hier nooit gedaan en het is altijd “ you just wait a little bit”, en de afspraken ach... daar moet je ook gewoon op wachten. Gelukkig is het contact met FSL erg goed, dus we accepteren het gewoon.

Nog een citaat uit het boek:
“ Ik kan helemaal gestoord raken van jullie kasten regels, in feite is het hele dagelijkse leven doortrokken van dergelijke regels, ik ben blij dat ik een onwetende ben. Maar het is wel eens lastig, en in jullie ogen gedraag ik me hoogstwaarschijnlijk geregeld zeer onbeschoft, hoewel jullie te fijnzinnig zijn om me daar attenet op te maken. “
Hoe toepasselijk!!!!!

Op dit moment zijn er 2 belangrijke dingen die er voor nu spelen: hoe ziet mijn toekomst bij Japhti eruit en wat kan ik nog meer betekend voor deze omgeving en voor FSL. Zou ik nog een tehuis zoals Japhti kunnen opzetten, kan ik hier langer blijven dan een jaar, goed allemaal vragen maar nog geen antwoord..

De kinderen zijn de laatste periode wel echt aan het veranderen. Ze zijn zoveel vrolijker en rustiger, wat heerlijk is om te zien. Ook probeer ik weer gewoon het dagelijkse ritme erin te krijgen, de kinderen verdienen rust en sommige willen zo graag leren.
Ik hoop zo dat ik hier kan blijven. Als ik hier 2 jaar de boel zou mogen runnen en lokale mensen zou kunnen opleiden, ben ik echt heel gelukkig. We zullen zien..

En bij deze nogmaals bedankt voor al de steun die het project heeft gekregen, het is echt ongelooflijk en zo kunnen we Japhti in iedergeval een jaar lang goed ondersteunen en de kinderen af en toe wat extra's geven.

En lieve Annet, je pakketje is aangekomen, gelukkig. Ik heb al geklaagd bij het postkantoor, want van de 7 pakketjes die al maanden onderweg zijn is er maar 1 aangekomen. Dus dingen opsturen is echt zonde.

Niek gaat elke ochtend om 6 uur naar yoga bij de tempel, ik doe lekker yoga met de kleintjes en blijf wat langer in bed. Het eten is hier overheerlijk en ben dan ook al 7 kilo aangekomen, ook gewoon accepteren!

En dan nog even over Kutti. De boardmembers hebben hem totaal uit zijn functie gezet en hij verhuisd morgen naar een rieten tentje 10 meter naast Japhti, hopelijk krijgen de meisjes dan iets meer rust, want ze zijn nog elke dag met hem bezig. Meer dan dit kan er niet gedaan worden, maar het is in ieder geval iets.

Ik hou jullie snel weer op de hoogte.

Liefs Maart

ps als mensen nog vragen of opmerkingen hebben, mail deze even naar mijn mail adres, dan kan ik meteen antwoorden, dank! maart77@hotmail.com. Sommige mensen hebben wellicht nog geen reactie gehad, ik heb nu weer de mogelijkheid om op internet te kunnen, dus antwoord komt eraan,x

  • 08 Januari 2008 - 17:47

    Marjet:

    Live, lieve Maart. Wat moet, wat kan ik zeggen? Fantastisch wat je doet, wat je wilt en hoop zo, dat dat wil lukken en slagen, wat je in gedachten hebt. Ik denk aan je, leef met je mee, minder misschien op een andere manier dan anderen, maar toch. Je weet, hoe ik over je denk en wat voor een speciaal iemand je voor me bent, ongeacht wat je doet en waar je bent. Soms besluipt me het idee gewoon eens een tijdje naar je toe te komen en met je mee te draaien daar, iets wat ik altijd al heb gewild, maar er ondanks nooit van is gekomen. En wellicht ben ik nu gewoon te oud daarvoor. Maar wie weet? Maar ik denk aan je en hou van je, net als vroeger.

    Succes, ben en blijf, die je bent en gelukkig en tevreden met dat waar je ook voor kiest.

    ( Tante) Marjet.

  • 08 Januari 2008 - 17:57

    Koos:

    Jullie nog de beste wensen en dat er veel van die wensen uit mogen komen. Wat een heerlijke foto's weer. Maart, dat moet echt heerlijk zijn om iemand dicht bij je te hebben waar je je zorgen mee kunt delen en ook aan kunt laten zien, wat je allemaal al voor elkaar hebt gekregen. het ga je goed, blijf het plezier vasthouden en ik denk aan je. houdoe Koos

  • 08 Januari 2008 - 19:48

    Lies (en Lars+ Lo):

    Lieve Maart,
    Weet je wat nu zo opvalt bij je nieuwe foto's.....dat de kinderen zo lekker aan het spelen zijn, maar vooral erg lachen en stralen!!! Niets mooier dan een kind dat lacht en plezier heeft.
    Fijn te weten dat je happy bent daar en super dat je me even belde!
    Het gaat je om de kinderen, maar vergeet jezelf natuurlijk niet!! Lieverd, we denken aan je!
    Dikke kus Lies

  • 08 Januari 2008 - 19:55

    Niek:

    Hallo Maartje, sinds de uitzendig volg ik je inspanningen in India. Wat heb jij een geduld en doorzettingsvermogen! Wat fijn dat je nu aan de kinderen merkt dat het goed is wat je doet. Vrolijke kinderen die graag willen leren is het mooiste wat er is. Ik vind het heel goed van je dat je Japhti over wil nemen en er samen met de lokale bevolking voor wil zorgen dat de kinderen goed verzorgd worden. Je gaat het voor elkaar krijgen, zolang jij er zelf in gelooft! Ik wens je het allerbeste en ga zo door!

    Groetjes, Niek.

  • 08 Januari 2008 - 22:29

    Janneke:

    Lieverd, wat een fijn bericht weer!! En oh ik kan niets anders meer dan denken over onze trip..! Na je telefoontje die nacht alleen maar over india en ons gedroomd! Nu al zin om je te komen helpen met de kids én thailand samen te ontdekken..! Lieverd, hou van je en hele dikke kussen voor jou, niek en de kids!! Liefs, je zusje!

  • 09 Januari 2008 - 10:31

    Ben En Jolijn:

    Maartje,

    Als eerste de beste wensen voor het hele jaar 2008.
    Fijn om weer wat van je te horen,vervelend dat de pc stuk was en internet het niet deed.
    Je verhaal is weer met veel plezier gelezen,je blijft ondanks alles een positieve houding aanhouden.Wel erg leuk voor jou is dat Nicole nog wat langer blijft om je te helpen want alleen is ook wel zwaar.Het is ook fijn om te horen dat het met de kinderen goed gaat en dat jij met hen Kerst hebt gevierd.
    Ik lees ook dat je je zelf iets negatiever vond worden maar ik kan me dit heel goed voorstellen.
    Je wilt gewoon vooruit en dat lukt niet altijd,op de manier zoals we dit in het regellandje nederland gewend zijn maar het komt volgens mij allemaal oke je hebt nog tijd.
    IK HOOP DAT DE GESPREKKEN WAT OPLEVEREN EN DAT JE SNEL DUIDELIJKHEID KRIJGT,DAN KUN JE WEER VERDER MET(op) BOUWEN.
    Het opleiden van de lokale mensen daar is goed,dan kun jij je meer bezig houden met andere zaken die nog gedaan moeten worden.
    Verder is het goed dat meneer Kutti weg is en niets meer te zeggen heeft,dat is voor jou een hele opluchting.
    Nou verder wens ik jullie daar veel succes en vooral ook plezier
    en Maartje denk maar zo alles wat je doet komt ten goede aan de kinderen en daar gaat het om.En dat bewonder ik in jou.

    Veel liefs en een goede gezondheid.

    Ben en Jolijn

  • 09 Januari 2008 - 13:00

    Marcmarcus:

    het wordt bijna ook een beetje ,,mijn "project... Bedoel dat ik er toch wel meer mee bezig ben , aan denk , dan zo-maar iets.. ! betrap mezelf dat ik het toch wel veel over je heb , met soms totaal vreemde mensen, die me dan aanstaren en dan denken of ik ze wil uitzenden naar India !!! ( dus mocht er morgen een bus aan komen met vreemde voor je ...) Hopelijk zal ik zelf ook ooit in één van zo'n busje zitten , en om een hoekje kunnen kijken op wat voor bijzondere manier je ,, je-roeping " uitvoert ! Meisje , hou vol , ( en ach wat is nou zeven kilo in zeven maanden ... één per maand , valt toch mee..) xxx

  • 10 Januari 2008 - 09:05

    Silvia D:

    nog de beste wensen en een goed 2008 toe gewnst
    wat leuk om te zien dat de kinderen weer heele maal op bloeine
    die blij je gezichtjes
    ja daar doe je het tog voor
    ga zo door meid
    en ben blij te hooren dat kutti daar niet langer meer woond
    dat geeft ook een hoop rust
    voor jou en de kits
    groetjes van silvia

  • 14 Januari 2008 - 10:47

    Pierre:

    Hoi Maartje,

    Hartstikke top hoe jij je hier doorheen weet te slaan. Er zou eigenlijk elke maand hier iets van op de Nederlandse televisie moeten komen. Jij bent echt zo onzelfzuchtig bezig, daar heb ik echt de grootste bewondering voor !!

  • 17 Januari 2008 - 19:24

    Tineke Bootsman:

    Ik ben het helemaal met Pierre eens.

  • 21 Januari 2008 - 14:06

    Jenneke:

    Dag Maartje,
    Wow wat een toffe uitzending was dat van Llink en wat een tof mens ben jij! Dikke pluim! Erg goed wat je daar hebt gedaan! Ga zo door! In de tussen tijd zal ik je bankrekeningnummer even noteren en donerern! Fantastisch!! Ghandi zou trots op je zijn!
    groet
    Jenneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

maartje

Mijn naam is Maartje Van den Brand. En ik woon in Amsterdam en reis af en toe naar in India.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 908682

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2007 - 01 Januari 2018

Een mooi project

Landen bezocht: