Zomer - Reisverslag uit Kundapura Railway Station, India van maartje Brand - WaarBenJij.nu Zomer - Reisverslag uit Kundapura Railway Station, India van maartje Brand - WaarBenJij.nu

Zomer

Door: Maartje

Blijf op de hoogte en volg maartje

19 April 2016 | India, Kundapura Railway Station

Dag lieve mensen,

Hier in Zuid India is de zomervakantie begonnen, dat betekend voor veel gezinnen 2 maanden vakantie. Het tevens de periode waarin bijna alle huwelijken plaats vinden. Vraag mij niet waarom dat nu in de warmste periode van het jaar allemaal moet gebeuren, maar het heeft vast met de stand van de sterren te maken, zoals alles hier. Voor ons betekend het dat een aantal kinderen zijn opgehaald door ouders en pas eind mei weer terug naar Koni komen. Heerlijk even rust, al mis ik de drukte van de kinderen wel. Aan de andere kant, kunnen we de kinderen die er nu zijn extra aandacht geven en dat maakt het dan ook weer speciaal.

Ik vergeet altijd hoe warm het kan worden in deze maanden. Ik kan het niet anders omschrijven, dan dat je eigenlijk het gevoel hebt, alsof je de hele tijd onder de douche vandaan komt en maar niet droog wordt. In elk klaslokaaltje hangt dan ook een fan, anders is het niet te doen. Ach..het heeft eigenlijk ook wel weer zijn charme, vind ik. Het is echt weer even bikkelen.

Alle kinderen slapen nu op de grond, omdat de bedden te warm zijn en ’s nachts vaak de stroom uitvalt. Helaas worden de kinderen ook sneller ziek, omdat het water minder schoon is..wij drinken namelijk allemaal het water uit de waterput, we filteren het natuurlijk wel eerst, maar je kan aan de smaak van het water proeven, dat het water anders is dan een paar maanden geleden.

Ik was afgelopen weekend met de kinderen voor het laatst dit seizoen in Goa. Het is zo bijzonder om een plek te hebben waar de kinderen zo worden geliefd. Ik was dit keer met 4 kinderen, maar omdat iedereen zo meehelpt was het makkelijk te doen. Na deze maand, worden alle hutjes aan het strand in Goa afgebroken en worden ze pas weer opgezet eind oktober, als het regenseizoen voorbij is.

De vrijwilligers deze maand zijn beide vertrokken, eigenlijk had ik dat al zien aankomen. India / het klimaat / het lesgeven was te heftig, ik ben blij dat ze zelf de keuze hebben gemaakt om te vertrekken, terug naar Engeland. Er is nu nog een meisje uit Spanje, maar zij spreekt bijna geen Engels, ook weer een les voor mij; rustig praten en veel geduld hebben. Omdat we nu even minder kinderen hebben, is het goed te doen. Voor het eerst sinds jaren doe ik weer de yoga en de craft en eigenlijk vind ik dat weer heerlijk.

In juni krijg ik weer 3 nieuwe vrijwilligers, allemaal met veel ervaring in het lesgeven en ik kijk er erg naar uit. Waar ik vooral behoefte aan heb is het delen van kennis, nieuwe kennis opdoen, brainstormen over de kinderen etc.

Vanochtend weer met Rakshita naar het ziekenhuis, de scoliose geeft haar zoveel pijn, dat ze niet meer rechtop kan zitten. Weer een nieuw korset is nodig. Ook was ik met Vino en Gowri naar het ziekenhuis, beide hebben problemen met hun schildklier. Gelukkig is in Udupi elke maand een goede arts aanwezig en worden de kinderen goed geholpen. Vino en Chitra moeten helaas beide geholpen worden aan hun oren. De ontsteking zit achter het oor, en tast het bot nu aan. Medicijnen helpen niet meer. Fijn dat ik daar nu even extra de tijd voor heb, omdat er minder kinderen zijn. Ook Annaja is gister opgehaald door zijn zus, er was thuis zoveel werk te doen, dat ze Annaja nodig hebben..Ik probeerde nog uit te leggen dat hij nu een hernia heeft en werken niet goed voor hem is, maar helaas. Ik hoop hem volgende maand weer te kunnen ophalen, want ik mis hem nu al!

Volgende maand komt een vriendinnetje uit Nederland en dan ga ik weer langs Kishor, ben benieuwd hoe het met hem is..

Mochten er mensen zijn die graag een kindje zouden willen sponsoren voor een paar euro per maand, mail mij dan op maart77@hotmail.com, dan kan ik dat regelen.

Liefs,
Maart

https://m.youtube.com/watch?v=J-sDV-pUQEg

Onze gegevens:
Stichting Japthi Mijdrecht
Postulaat 20
3641 NE Mijdrecht
IBAN nummer:
NL76 RABO 0148 119530
BIC code:
BIC RABONL2U
ANBI nummer 820078207


  • 19 April 2016 - 11:49

    Hubertine:

    Hallo Maartje, leuk om weer even te lezen hoe jij bezig bent. Wat een positieve foto's de kinderen stralen zo'n rust en tevredenheid uit. Fijn om te zien.
    Heel veel bewondering voor wat je doet.
    Vr.groeten Hubertine.

  • 19 April 2016 - 13:36

    Marjet:

    Dag lieve Maart, zullen we de temperatuur van hier bij daar optellen en dan delen? Zijn we allebei gelukkig...;-) .
    Wat een prachtige foto's, heel mooi gemaakt, vooral die eerste yoga foto is een prijs waard. Subliem.
    Sterkte met de hitte en verder alles wat wenselijk is voor jou en de kids. Liefs van mij.

  • 19 April 2016 - 16:50

    Riny:

    Hallo Maartje, lijkt me een goed idee om de twee temperaturen bij elkaar op te tellen, maar helaas zal dat niet gaan. Vind het geweldig dat je zo positief blijft en van de kinderen geniet.en andersom ook dat kan je zien aan de prachtige foto's .
    Wens je een rustige tijd nu het vakantie is en denk ook aan jezelf, want telkens met zieke kinderen naar het ziekenhuis moeten valt natuurlijk ook niet mee.
    Het allerbeste en tot de volgende keer.
    Riny

  • 19 April 2016 - 20:30

    Koos:

    Wat stralen de kinderen weer en wat lijken ze gelukkig. Hier gaat het vannacht nog vriezen, dus hier willen we wel iets van jullie hebben. Jammer dat je er bij reünie niet bij kunt zijn. Snap het hoor, maar zou toch leuk zijn geweest. Binnenkort word jij tante, spannend hè, iedereen leeft mee, dat zal wel komen omdat het het eerste kleinkind voor je ouders is.
    Lieve Maart, het gaat je goed en van Annie veel groeten. Liefs koos

  • 19 April 2016 - 21:25

    Roeland:

    Lieve Maartje,

    Ook nu blijkt weer, dat in India anders wordt omgegaan met mensen met een beperking en het jou daarom niet lukt duidelijk te maken wat het beste is voor een kind. Hoeveel zal het kind hiervan te lijden hebben en hoe komt het straks weer bij jou terug? Zo blijft het een soort springprocessie: 3 stappen naar voren, 2 stappen naar achteren.
    Als ik jouw verhaal over de warmte lees en de vergelijking die je maakt, voel ik me weer helemaal terug op veel van mijn reizen. Waar je constant bezig was je zweet kwijt te raken en dit niet lukte. Vaak liep ik dan ook met een handdoek om mijn nek en liet ik het maar lopen, terwijl er liters water naar binnen gingen. Kun je je voorstellen hoe het is als je dan ook nog in een zandstorm terecht komt en je alleen maar een gezamenlijke hut hebt met een gat in de grond om je met een fles water te douchen? Maar wat je zegt: achteraf heeft het ook zijn charmes en past het prima in de prachtige ervaringen om te vertellen.
    Nou, wij gaan zo'n beetje de lente in en het is prachtig te zien hoe de bomen en struiken volop in bloei staan. Vanmiddag dan ook weer een stuk gefietst op mijn nieuwe e-bike (als je wat ouder wordt een heerlijk middel om in beweging te blijven).
    Maartje, jammer dat je er niet bij bent in mei. Maar de familie kennende zal er wel degelijk over je gesproken worden, zodat het net is of je er wel bij bent. Je wordt niet vergeten.

    Lieve groet,
    oom Roeland

  • 20 April 2016 - 10:49

    Nance :

    Hoi maartje,

    De warmte daar moet ik niet aan denken maar jij bent onderhand een ervaringsdescundige en je neemt het zoals het is. Je hebt ook geen keuze ....dus genieten maar van alles wat je nog wel kunt doen. Gaat het met jou verder goed ?? heb je de snoezel nog naar je zin kunnen maken ?? en je plannen om te gaan lopen naar Santiago gaan ze nog door . Het lijkt me voor de kinderen wel even moeilijk dat je er een poosje dan niet bent.

    Hoor graag van je - lieve groetjes uit Abcoude -

  • 03 Mei 2016 - 18:26

    Joop En Doortje Thoonen:


    Hoi,Maartje,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Maak er een fijne dag van met je kids,

    Dikke verjaardagsknuffel van ons,

    Joop en Doortje

  • 16 Mei 2016 - 07:50

    Rinske:

    Hi Maart!
    Jammer dat ik niet meer kan langskomen, over 2 weken vertrekken we al!
    Maar lig de financiele steun in de rug.
    Heel veel liefs en hoop je nog eens te zien, onze logeerkamer in Singapore kijkt uit op onze tropische tuin, dus wees welkom!
    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Kundapura Railway Station

maartje

Mijn naam is Maartje Van den Brand. En ik woon in Amsterdam en reis af en toe naar in India.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 7973
Totaal aantal bezoekers 904281

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2007 - 01 Januari 2018

Een mooi project

Landen bezocht: