een nieuwe kleine erbij - Reisverslag uit Kundapura Railway Station, India van maartje Brand - WaarBenJij.nu een nieuwe kleine erbij - Reisverslag uit Kundapura Railway Station, India van maartje Brand - WaarBenJij.nu

een nieuwe kleine erbij

Door: Maartje

Blijf op de hoogte en volg maartje

28 Mei 2015 | India, Kundapura Railway Station

Dag lieve mensen,

Ik las gister in de Nederlandse kranten dat al veel mensen in India zijn gestorven door de hitte, gelukkig is het bij ons niet op zijn aller heetst, maar warm is het wel. Ik heb echter het idee dat onze jongens daar minder last van hebben, want die zijn even actief als altijd.

De groep is weer bijna compleet na de zomervakantie en wat was het even rustig! Heerlijk! Maar ik geniet ook weer intens van de interactie die de jongens onderling hebben en ik zie echt dat ze vooruit gaan. Hele gesprekken worden er gevoerd in gebaren eigen taal, die ze allemaal begrijpen. Alles gaat kapot en alles wordt weer op zijn Indiaas door mij gemaakt. Goed dat hoort erbij.

En sinds dinsdag hebben we ook een kleine nieuwkomer erbij; Shamanth, hij past perfect in de groep en is ook weer een jongetje van ong 7 jaar. Hij heeft een heel klein hoofdje (microcefali); zijn bewegingen zijn wat stroef en hij praat soms de oren van je hoofd (herhalingen en dingen van thuis), maar ik ben nu al dol op hem. Dit is echt weer een kindje waarvoor Koni een geschenk is. Hij zegt over thuis de meest vreselijke dingen en gebruikt dit ook tegen ons (ik hak je tanden eruit, ik breek je benen etc). Hij kent heel weinig liefde, maar heeft het net als elk kind heel erg nodig en begint het langzaam te accepteren en laat ons dichterbij hem komen. Ik zeg; een maand en het is een totaal ander kind.

We hebben nu nog ruimte voor 1 ander kindje, en daarna is het voorlopig even genoeg, ik kan het anders niet aan, want ik wil elk kind evenveel kunnen bieden, maar ik ben maar met weinig mensen. Ons dagprogramma is voor elk kind hetzelfde, maar elk kind krijgt 1 of 2 keer per dag 1 op 1 door ons en door de teachers. Zo krijgt elk kind toch op maat les.

Ik heb op dit moment fantastische vrijwilligers, en wat is het fijn om langer met mensen samen te werken. Ik besef nu, hoeveel profijt ik daarvan heb. Helaas gaan ze beide in juni weg en hebben diegene die in juli zouden komen afgezegd, dus het wordt nog spannend.

Vandaag zijn dan eindelijk de werkers begonnen aan de badkamer, je raadt het nooit; ze hebben een stuk uit de muur gehaald (voor de deur) en daarna vertrokken ze weer! De muur zit in de slaapkamer van de kinderen! Dus die slapen vannacht in een ruimte met een open stuk. Zo doen ze dat in India…

En op de snoezel-ruimte moet ik nog even wachten, geduld….

Ik zal wat warmte naar Nederland sturen!

Veel liefs Maart

Onze gegevens:
Stichting Japthi Mijdrecht
Postulaat 20
3641 NE Mijdrecht
IBAN nummer:
NL76 RABO 0148 119530
BIC code:
BIC RABONL2U
ANBI nummer 820078207

  • 28 Mei 2015 - 18:26

    J.thoonen:

    Hoi Maartje,

    Je hebt weer een mooi verslag gestuurd.
    Leuk dat je er weer een kleintje bij hebt,alweer een nieuwe uitdaging
    Kun je zelf wel een beetje tegen die hitte en gaat je gezondheid verder wel goed?
    De verbouwing laat je maar op je afkomen,want dat kun je volgens mij toch niet forceren.
    Nou,maar weer tot de volgende keer.
    Heel veel lieve groeten van ons
    Joop en Doortje

  • 28 Mei 2015 - 20:15

    Ad Hermans:

    Wat is het toch heerlijk om je nieuwtjes te lezen! Voor ons blijft het bekend! Blijf genieten van iedereen om je heen. Wij hopen in november ook weer op onze plek te zijn. Jammer dat het zo ver van jullie vandaan is!
    Groeten van ons allebei, Jan en Ad

  • 28 Mei 2015 - 20:49

    Koos:

    Lieve Maart, ik zag de foto van je nieuweling en ik kan mij je wens voorstellen om hem weer de liefde te geven waar ieder kind recht op heeft. Jou lukt dat omdat je er alles voor wil geven. Lieve top meid, ik geniet in het huis van Lot en Koos, waar we ruim een week in vertoeven. Sterkte met de warmte en ga gewoon door met het geweldige werk wat je doet. Liefs koos

  • 29 Mei 2015 - 08:34

    Tante Beppie:

    Lieve Maartje, dank voor je mooie verslag. Ik hoorde dat het wel 50o is op sommige plaatsen. Gelukkig bij jou niet, en de kindertjes hebben er geen last van. Een ontroerende foto van het nieuwe kindje, prachtig! Fijn dat je vooruitgang ziet, dat is uiteindelijk je doel. Ik hoop dat het bij jullie niet nog warmer wordt, want dat lijkt me verschrikkelijk.
    Ik wens je alle goeds en geluk met je kids en lieve groetjes.

  • 29 Mei 2015 - 11:09

    Birgitte, Mama:

    Dag lieve dochter , wat een heerlijk verslag en zo voelbaar dat je weer nieuwe energie krijgt door het nieuwe jongetje . Ja , hier doe je het voor schrijf je eerder,en dat hij een geschenk is voor Koni. Wellicht omdat hij in staat is met zijn nog onbeholpen gedrag , jullie uit te dagen om in jullie liefde te blijven.. Hoe mooi kan iets zijn , als je het zo doet zoals jullie het daar met elkaar doen .
    Lieverd , veel succes met de warmte .Ik vroeg me nog af , (we hebben het er samen over gehad )of er al een oplossing is gekomen voor de hitte in de grote hal? Misschien toch ventilators laten plaatsen in het plafond ???Of grote blowers aan/op de zij muren ??Wellicht een goed idee , nu het echt te warm is .
    Vanuit Italië een lieve groet van ons viertjes . Tot nu toe vrij fris geweest zeker de avonden en was is het echt binnen zitten ,maar nu wordt het mooier . Zo meteen naar Verona .Het zonnetje schijnt volop.
    Liefs je mams /Birgitte

  • 31 Mei 2015 - 12:09

    Lies:


    Lief kind van mijn vriendin,

    Alle reacties komen vrijwel op hetzelfde neer.

    Ook van mij zijn ze zo.

    Dus ik zeg je nogmaals, dat ik je heel erg bewonder en eens moet je een Nobelprijs krijgen

    Liefs Lies.

  • 03 Juni 2015 - 22:57

    Riny:

    Hallo Maartje
    Het is weer een tijdje geleden dat ik gereageerd heb, maar ik lees je verslagen altijd met veel plezier en bekijk ook de foto's.
    Geniet van alles en ik wens je weer het allerbeste.
    Riny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Kundapura Railway Station

maartje

Mijn naam is Maartje Van den Brand. En ik woon in Amsterdam en reis af en toe naar in India.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 10777
Totaal aantal bezoekers 908260

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2007 - 01 Januari 2018

Een mooi project

Landen bezocht: