Abi, 4,5 jaar - Reisverslag uit Kundapura Railway Station, India van maartje Brand - WaarBenJij.nu Abi, 4,5 jaar - Reisverslag uit Kundapura Railway Station, India van maartje Brand - WaarBenJij.nu

Abi, 4,5 jaar

Door: maartje

Blijf op de hoogte en volg maartje

17 Juli 2012 | India, Kundapura Railway Station

Ik durf niets te zeggen over het weer, want ik weet dat jullie in NL heel erg op de zomer zitten te wachten. Wij daarentegen, hebben dit weer elk jaar rond deze tijd en het hoort erbij. Het maakt Kundapur prachtig groen. En het is elk jaar weer mooi om te zien hoe de vrouwen heel hard werken op het land om elk rijstsprietje in de grond te zetten. Ze staan dan hele dagen voorover gebogen en zetten zo’n 1000 sprietjes per dag.. Arbeidsvoorwaarden kennen ze hier niet en denk ook niet dat ze gebaad zullen zijn bij de buk en til oefeningen van de Oefentherapeute. En dat voor nog geen 5 euro per dag..

Divya en ik zijn ondertussen weer thuis en het gaat goed met haar. Ik wacht nog even met het volgende bezoek aan het ziekenhuis, denk dat ze daar in het ziekenhuis ook erg blij mee zullen zijn! Met de rest van de kinderen gaat het bijzonder goed. En…we hebben sinds gister een nieuw jongetje erbij. Hij heet ABi en is pas 4,5 jaar. Hij is dus 3 jaar jonger dan Vino, maar dat is niet te zien. Hij is bijna een kop groter. Of ze het goed met elkaar gaan vinden is nog even afwachten, want Abi is nog niet gewend aan andere kinderen. Zijn moeder blijft nog een paar daagjes bij hem, en daarna wordt het afwachten hoe hij het gaat doen. Helaas hebben hij en zijn moeder ook weer een heel triest verleden. Moeder is verlaten door haar man en mishandeld door haar schoonfamilie, die haar de schuld gaven van het verlaten. Ze is uiteindelijk terug gevlucht naar haar ouderlijke huis, maar daar zijn ze zo arm, dat ze haar en haar zoontje niet konden opvangen. Moeder kan niet lezen of schrijven, maar heeft een goed hart en houdt van Abi, zal nog wat worden als ze hem moet achterlaten, voor beide. Ze werkt/woont 7 dagen in de week bij een rijke familie waar ze schoonmaakt. Maar aangezien de zorg voor Abi steeds zwaarder wordt is niet anders dan genoodzaakt Abi bij ons achter te laten. Haar baas is de rijkste van de rijkste en kende ons tehuis van naam, zo zijn ze bij ons terecht gekomen. Abi is geboren met een waterhoofdje en heeft 4 maanden geleden, net als Divya, een status epilepticus opgelopen en nu is zijn rechterkant spastisch en loopt hij moeilijk. Maar hopelijk komen de functies van de rechterkant nog terug, we gaan er alles aan doen..Ik vind het heerlijk om nog een kleintje erbij te hebben en ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.

Het verhaal wordt vervolgd. Ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe dankbaar ik iedereen ben die ons de afgelopen 5 jaar heeft gesteund, de kinderen zijn gelukkiger dan ooit, laten we het vooral zo houden!

Liefs Maart en sterkte met het weer…

Ps Lieve Loek, gefeliciteerd alvast, zal in gedachte morgen een glaasje op je drinken!

• 17 Juli 2012 - 14:05

Mieke Greefhorst:

Hoi Maartje,

Het zou mooi zijn als die rijke familie jullie zou steunen in de toekomst. Er zit zoveel rijkdom in India.

Mijn reis naar India was ook een en al persoonlijke rijkdom. Wat blijft India toch een schitterend land!

Het straatkinderenproject dat ik heb bezocht is al blij met 3x per dag eten. Ja, wij hebben het heel goed in NL.

Succes weer Maartje met ALLES !

Groetjes, Mieke

• 17 Juli 2012 - 14:48

Elly Huskens:

alweer een ontroerend verhaal Maartje, wat goed dat de moeder haar kindje kan achter laten bij jullie, maar tegelijkertijd wat een triestigheid. Laten we daarom idd alleen maar kijken naar alle goeds in deze mail van jou, liefs Elly

• 17 Juli 2012 - 16:18

Joop En Doortje:

Hoi Maartje,

Wat dacht je, er kan er nog wel eentje bij.Ze zijn inmiddels allemaal al weer
    wat ouder geworden, dus zo'n kleintje is natuurlijk wel leuk.
    Fijn te horen dat het zo goed gaat met de kids (hopelijk ook met jou)
    Nou Maartje, geniet er maar weer van.
    Dikke knuffel van Joop en Doortje

• 17 Juli 2012 - 17:08

Jannek:

Volgens mij gaat Abi er prima bij passen, leuk..! En vino, is hij al iets gegroeid trouwens? Gowri's haar anders wel, haha.. (stiekem jaloers....) xx

• 17 Juli 2012 - 17:48

Koos:

Hoi Maartje, ik dacht meteen zo slecht hebben wij het dan toch niet. Na een dag met je rug krom staan, zouden er al velen geen tweede dag meer op kunnen brengen! Wat leuk weer zo'n jong manneke en wat mooi, dat dat weer aan jou wordt toevertrouwd. We zitten nog steeds tussen de dino's, gelukkig lopen ze niet meer want aan de twee honden die we hebben, hebben we onze handen vol. Wanneer kom je eigenlijk weer eens deze kant op? heb je nog genoeg films, ik heb er weer een boel klaar liggen, maar ik geloof dat je moeder de eerste is die naar je toe gaat. Tot hoors een dikke kus. Koos

• 17 Juli 2012 - 18:57

Charlotte:

Hoi Maart,
    Nou, ik zou er waarschijnlijk nog geen 100 planten, met mijn rug.
    Wat leuk, weer een kleiner kind erbij. En misschien een vriendje voor Vino. En je moet maar eens proberen wat van de rijke stinkerds af te troggelen. Zij slapen er niet minder om en jullie zouden er zo veel mee kunnen doen.
    Maar och, zo zit het leven helaas niet in elkaar. Roei met de riemen die je hebt en zo te zien gaat dat prima. Je kids zien er zeer tevreden uit.
    Kus van hier, Charlotte

• 19 Juli 2012 - 15:06

Riny Dekkers:

Ja dat is inderdaad het geval dat de kinderen er zo goed uitzien en vooral veel vroljker dan in het begin. Misschien komen daar (die rijke stinkerds) nog wel eens tot het inzicht om jou Maartje te helpen. Hoop dat van harte.
    Tot de volgende keer Riny

• 20 Juli 2012 - 11:39

Lies Geerts:

Hallo Maartje,
    Wat een aandoenlijk verhaal van je 4.5
    jarig nieuwe kindje. Ik hoop voor je, dat alles goed gaat met zijn moeder
    en zij hem vaak kan bezoeken.

Fijn,dat je ons zo op de hoogte houdt.

Veel groeten en tot de volgende keer.

Lies

• 25 Juli 2012 - 14:53

Birgitte Van Groeningen , :

lieve Maart ,

We zijn natuurlijk reuze benieuwd , hoe het zal gaan met Abi .Ja en je kunt je er wel iets bij voorstellen om als moeder straks je kind nood gedwongen achter te moeten laten .Dat moet een moeilijke/pijnlijke beslissing zijn ,maar gelukkig ,Maartje, hebben ze jouw tehuis gevonden ,en ik weet zeker dat als ze straks zal zien , dat Abi ,bij jullie op een mooie veilige plek zit ,zij daar ook meer vrede mee kan hebben.Hopelijk vertelt ze die rijke stinkerd ,veel over jou en je werk , zodat hij in contact kan komen met jullie ,en wellicht kan hij dan wat voor jullie betekenen. Dat zou mooi zijn .

De zon schijnt hier eindelijk volop ,en iedereen heeft hier nu vakantie , dus dat is genieten voor ons allemaal .
    Gisteren Simone,s verjaardag heerlijk buiten gevierd tot 12 uur s,nachts .

Veel succes met je studie ,en waar je op dit allemaal mee bezig bent ,voor je het weet is het januari en kom je naar Nederland voor een paar weken. Eigenlijk had ik vandaag bij jou gezeten ,wist je dat ?

dag dag liefs van je mams , Birgitte.