weer een nieuwe start - Reisverslag uit Kundapura Railway Station, India van maartje Brand - WaarBenJij.nu weer een nieuwe start - Reisverslag uit Kundapura Railway Station, India van maartje Brand - WaarBenJij.nu

weer een nieuwe start

Door: maartje

Blijf op de hoogte en volg maartje

02 September 2013 | India, Kundapura Railway Station

Dag lieve mensen,

Ik heb weinig zo hard en zo intens samengewerkt met iemand, zoals ik 2 weken geleden samen met Heidi heb gedaan.

Niet alleen denk ik dat de methode Leespraat zal aanslaan voor onze kinderen met down syndroom, ik weet zeker dat het ook iets zal doen voor de kinderen met een andere leerstoornis, zoals Rakshita, Kishor, Vino en zelfs Pavan. Er zal veel tijd en energie nodig zijn om Leespraat te integreren in Koni, maar ik heb er veel vertrouwen in.

Het systeem zal bij ons ook iets gaan veranderen. De vrijwilligers zullen worden ingezet om het dagelijks programma te volgen met de kinderen. En de Indiaanse teacher en ik zullen aan de slag gaan met 1 op 1 bij de kinderen om leespraat toe te passen.

Ik vind het fantastisch hoe Heidi het allemaal heeft aangepakt, ze zag het als een uitdaging hiernaar toe te komen en heeft nooit getwijfeld, heel bijzonder! Ook heeft ze veel mensen gehad die haar hierbij steunde, allen heel erg bedankt en Heidi vooral.

Mijn plan zal nu zijn om het aankomende jaar Leespraat en de rekenlijn, mij helemaal eigen te maken en dit wellicht wel in de toekomst te gaan verspreiden op andere weeshuizen en scholen in ontwikkelingslanden, maar goed dat is maar een idee, eerst maar hard aan de slag!

En goed nieuws, ik kan waarschijnlijk in december worden geholpen aan mijn hart, de cardioloog vond het een uitdaging omdat het niet vaak voorkomt.

Groetjes en geniet van de mooie na zomer,

Liefs Maart

ps hieronder nog een verslag van Heidi, van in de week dat ze bij ons was.

Ps Familie Boeve; ongelooflijk bedankt voor het vertrouwen!

Keuzes

Vandaag voor het eerst ook aan de slag met Vino, met zijn prachtige ogen. We hebben getwijfeld of we Vino er wel of niet moesten bijnemen, omdat hij ook les krijgt van de Teacher op school. Echter, de lessen bestaan helaas slechts uit opdreunen opdreunen opdreunen.

Vino is enorm opgeknapt sinds hij in slechte toestand in het tehuis kwam. Hij had een niet behandelde schildklier afwijking, waardoor hij helemaal opgeblazen was als een ballon. Maartje heeft me foto’s laten zien van toen, hij is bijna niet meer te herkennen in vergelijking met nu. Vino is nu een slank, fijn, mooi jongetje. Vino heeft geen verstandelijke handicap, maar heeft een ontwikkelingsachterstand doordat hij niet goed medisch behandeld is. Daardoor is hij lange tijd doof geweest en begint hij nu pas moeizaam eerste klanken te maken. Hij krijgt nu de juiste medicijnen. Hij heeft onlangs een tijdje op een Montessori school gezeten, vlakbij het tehuis, maar dat ging niet goed. Hij kreeg geen onderwijs en lijfstraffen zijn aan de orde van de dag.

Dus gaan we met de rekenvoorbereiding met Vino aan de slag en merken dat hij daar nog niets van weet. We moeten bij het allereerste begin beginnen, maar zijn overtuigd dat hij snel zal oppakken, gezien hij een normale intelligentie lijkt te hebben. Daarnaast gaat Maartje toch straks met Leespraat met hem aan de slag.

En dat brengt weer nieuwe keuzen met zich mee. Met hoeveel kinderen kan Maartje straks aan de slag? Wat tijd betreft lukt het niet bij allemaal, dus moeten er harde keuzen gemaakt worden. Maar dat Vino daar toch onderdeel van moet zijn, lijkt ons van belang. Hij is nog zo jong en heeft zoveel potentie.

Maar met Kishor willen we ook verder. Ondanks dat zijn lichaam juist snel achteruit gaat, geniet hij enorm van de cognitieve uitdaging. Hij moet hard nadenken, je ziet zijn hersens kraken en daar geniet hij van. Een paar dagen geleden had ik een zin op de tafel van zijn rolstoel geplakt. In een volgende sessie moest hij het woord ‘Kishor’ lezen en wees toen ineens op zijn naam op zijn tafel. Hij gebruikte het als communicatie bord! Dus plakte ik daarna nog een paar woorden op. Toen ik vandaag tijdens de sessie geen nieuwe woorden op zijn tafel had geplakt (hij moest de oude eerst nog beter leren) was hij teleurgesteld en wees op een open plek. Kishor geeft slechts een paar klanken en is fysiek niet in staat te gebaren. Dus besloten we de namen ‘Heidi’ en ‘Maartje’ op zijn tafel te plakken. Elke keer wanneer ik daarna langs kwam, wees hij op het woord ‘Heidi’ met een big smile!

En zo is er bij ieder kind een verhaal. Maartje heeft me inmiddels veel van de achtergronden verteld. Het is treurig dat de wereld buiten de poorten van Koni niet veilig is voor deze mensen. Toch laten de kinderen en volwassenen hier een enorme persoonlijke groei zien, die bijna onvoorstelbaar is afgezet tegen de erbarmelijke toestand waarop veel kinderen hier binnenkwamen.

En wat me het meest hier opvalt, is toch hoe de kinderen elkaar helpen. Ze weten wat de ander nodig heeft. Gowri die Reeshma van achteren beetpakt om te kunnen lopen. Chitra die een standje geeft, als een kleine zich niet aan de regels houdt. Vidya die met haar zeer beperkte spastische lijf voor Saurap als een moeder zorgt, genegenheid biedt.

Een kleine, bijzondere gemeenschap.

Liefs,
Heidi

  • 02 September 2013 - 10:46

    Mieke:

    Wauw, wat een innovatie! En wat een streven, om deze methode grootser in te gaan zetten!
    Mooi om te lezen, het enthousiasme en de betrokkenheid spat van het scherm! Groetjes Mieke

  • 02 September 2013 - 11:03

    Hubertine Van Buul:

    Natuurlijk heb ik je enthousiaste verhaal weer gelezen. Vol bewondering over waar jullie daar mee bezig zijn. Hel veel succes gewenst met al je nieuwe plannen.
    groetjes Hubertine.-

  • 02 September 2013 - 12:42

    Riny:

    Hallo Maartje
    Wat zullen jullie veel geduld moeten hebben om dit werk vol te kunnen houden, gelukkig zien jullie elke kleine vooruitgang en daardoor de moed om door te gaan.Verder wens ik je het allerbeste met de komende operatie, waarschijnlijk blijven we (via je moeder) op de hoogte.
    Heel veel sterkte met alles.
    Riny

  • 02 September 2013 - 14:27

    Kieke:

    Jullie zijn toppers!

  • 02 September 2013 - 17:12

    Tante Beppie:

    Lieve Maartje, het blijft spannend om je verhalen te lezen. En terwijl hier het leven gewoon "doorgaat" gebeuren er bij jullie elke dag wel verbazingwekkende dingen. Wat zien die kindertjes er toch ontroerend uit op de foto's. Ik blijf me verwonderen en tevens jou bewonderen! Hopelijk gaat het ook lukken met de operatie straks! Alle geluk en succes wens ik je. Liefs

  • 02 September 2013 - 17:30

    Roeland:

    Lieve Maartje,

    Geweldig dat je iemand als Heidi bent tegengekomen. Twee dezelfde zielen die, gedreven en uit volle overtuiging, alle mogelijkheden benutten deze kinderen een zinvol en gelukkiger leven te geven. En het mooie is, dat jullie ook nog eens snel en goede resultaten behalen. Kijk maar naar je eigen afgelopen zes jaar en de lees(be)vordering van nu. Fijn dat een cardioloog jou al op korte termijn wil helpen. Alle succes en ik blijf graag op de hoogte.

    Liefs, oom Roeland

  • 02 September 2013 - 20:46

    Koos:

    Het wordt bijna een clichè, om het woord geweldig te gebruiken. Mijn woordenschat is niet zo groot om er een ander woord voor te bedenken. Jou doorzettingsvermogen om steeds weer een nieuwe uitdaging aan te gaan, zodat er andere beter van worden, is wonderlijk.
    Dat zou mooi zijn als ze je inderdaad kunnen helpen, door een operatie uit te voeren.
    Nu is het onze tijd om even op vakantie te gaan. Heerlijk, vandaag de laatste dag gewerkt en donderdag vertrekken we naar Griekenland. Alle wijsheid en succes gewenst. liefs Koos

  • 02 September 2013 - 22:00

    Mirjam Dierckxsens:

    Lieve schat,
    Wat een prachtig verhaal weer. En opnieuw, denk je wel aan jezelf?!

  • 03 September 2013 - 11:48

    Joop En Doortje:

    Hoi Maartje,

    het is moeilijk om niet steeds andere lovende woorden te vinden zoals iedereen deze je toewenst,maar... Petje af.Je doet het er maar weer even bij,alsof je het de gewoonste zaak vind en er geen moeite voor hoeft te doen.Dit is iedereen niet gegeven om het allemaal te kunnen verwezenlijken.FANTASTISCH!,
    Hopelijk gaat het lukken in december dat je geholpen kunt worden,dan kun je weer een goed 2014 ingaan.
    veel succes met alles waar je voor gaat.
    groetjes en een dikke knuffel van Joop en Doortje

  • 04 September 2013 - 14:29

    Birgitte, Moeder Van Maartje:

    Lieverd ,

    Wat een mooi artikel weer ,en hoe bijzonder als het zou gaan lukken , wat je nu wil gaan verwezenlijken .Werken met de leespraat methode , en rekenlijn , en wellicht ,om dat later te gaan verspreiden in andere landen ..
    Lief , je weet het , ik heb er volledig vertrouwen in , en straks als ik naar je toe kom , hoop ik , dat ik je kan ondersteunen in je 1 op 1 behandeling ,al duurt het nog even voordat ik naar je toe kom .
    Voor nu , is het visum wat weer gaat opspelen , en wat zou het toch mooi zijn , als het nu eens zonder al te veel poets pas tot stand zou kunnen komen , zodat je gewoon vrij bent , in het gaan en komen wanneer jij wil .
    Geniet van je kinderen , en ik kan niet wachten om weer wat foto,s en of video,s te zien , waarop we mee kunnen genieten van jouw inzet om deze 1 op 1 behandeling toe te passen op je kinderen , zodat ze een unieke kans krijgen , wat extra,s in hun leven te ontvangen .Heel veel succes , en Heidi , nogmaals fantastisch , wat je voor Japthi /Koni hebt betekend door naar Maartje te gaan .
    Liefs je mams , Birgitte

  • 17 September 2013 - 16:04

    Bernadet:

    Lieve Maart,
    Wat ontroerend allemaal!
    En super dat je wrs in december geopereerd kan worden!
    Veel liefs van ons allemaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Kundapura Railway Station

maartje

Mijn naam is Maartje Van den Brand. En ik woon in Amsterdam en reis af en toe naar in India.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1772
Totaal aantal bezoekers 906751

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2007 - 01 Januari 2018

Een mooi project

Landen bezocht: