om stil van te worden.. - Reisverslag uit New Delhi, India van maartje Brand - WaarBenJij.nu om stil van te worden.. - Reisverslag uit New Delhi, India van maartje Brand - WaarBenJij.nu

om stil van te worden..

Door: maartje

Blijf op de hoogte en volg maartje

20 December 2007 | India, New Delhi

Drie dagen verder en de vakantie lijkt een eeuwigheid geleden. Zit weer midden in Japhti en laat ik een ding zeggen over dit land, het is prachtig, maar ik zal het echt nooit begrijpen..
De reacties van mensen komen nog steeds, geweldig. Het is voor mij zo raar, niemand heeft hier de film gezien of heeft het erover, ik probeer 's avonds nog wat mailtjes te lezen, maar dat duurt uren. Het is dus heel gek om allemaal te lezen en dan gaat het ook nog over mij.

En dan natuurlijk de toekomst. De film heeft zoveel teweeg gebracht dat ik nu echt moet gaan nadenken over wat ik wil gaan doen. Er zijn mensen die mij willen helpen Japhti over te nemen, een stichting op te zetten etc. maar ik zou het nooit over mijn hart kunnen verkrijgen hier dan na een jaar weer weg te gaan. Dus, dan zal ik hier moeten gaan wonen voor een jaartje of 2/3 en daar zit ik echt over na te denken..

Toen ik voor het eerst met Japhti begon, dacht ik meteen, hier moet iets gebeuren. Ik dacht dat het allemaal zo simpel was, een weeshuis overnemen, als je maar mensen achter je hebt staan. Ik had nooit echt verwacht dat ik geld zou ophalen, maar dat bleek te lukken en er staan ongelooflijk veel mensen achter Japhti. Alleen nu de rest nog. Ik heb dinsdag een gesprek gehad met Rakesh (het hoofd van FSL, mijn organisatie). Ik heb hem verteld wat ik graag zou willen doen:
Japhti runnen met FSL en de lokale bevolking en zorgen dat de kinderen een normaal leven kunnen leiden. Ik zou hier blijven en vrijwilligers van FSL zouden in het weeshuis kunnen werken, het is niet duur om hier te leven en er zijn genoeg mensen die dit project willen steunen, dus dan zou het een stichting worden. Lijkt allemaal heel logisch, dacht ik..
Rakesh was erg enthousiast, alleen concrete antwoorden over het overnemen Japhti, nee..(maar daar kan hij niets aan doen).
Vanochtend had ik een gesprek met iemand van de board. Ook aan hem heb ik het voorgesteld, maar van hem kreeg ik al helemaal geen direct antwoord, over 3 maanden wordt er een beslissing genomen. Dat is het nou precies in India, je weet niets zeker!! Het maakt niet uit welke vragen je stelt, ze zijn echt fantastisch in het ontwijken van de antwoorden. Ik heb ook ergens het gevoel dat er iets anders mee speelt, maar dat weet ik niet zeker. Iniedergeval gaat het heel wat tijd, energie, doorzettingsvermogen en ongelooflijk veel geduld kosten om er achter te komen of Japhti uberhaubt wel overgenomen kan worden. Mocht dat nou niet kunnen, heb ik met Rakesh ook besproken dat ik misschien zelf iets wil opzetten in Kundapur (want als ik ergens in India wil wonen, is het hier). En dan ga ik er natuurlijk alles voor doen om de kinderen daarnaar toe te krijgen.

De situatie in Japhti is nog niet veranderd. Ja, Kutti is niet meer het hoofd, maar woont gewoon nog steeds 1 mt naast Japhti (misschien zie het op de film, in het hutje waar we koken). Hij komt nog gewoon binnen en slaat de kinderen zodra we weg zijn. Het aller mooiste is nog, dat de keuken in het gebouw van hem is, de 2 lokaaltjes zijn van de board. Ik snap echt niets van dit land.

Nu nog even het goede nieuws, de meisjes komen terug! En de kids zijn blij en ik ben omdat zij dat zijn.
Nicole komt as zaterdag voor 1,5 wk en zal mij gaan helpen in Japhti. Daarna ben ik 2 weekjes alleen zonder andere vrijwilligers.
Ik hou jullie op de hoogte,

Liefs Maartje

ps. Concrete antwoorden op vragen kan ik dus nog niet geven, omdat ik zelf nog niets weet. Ik probeer zo snel mogelijk iets meer te weten te komen. Ik hoop dat de mensen met hun aanbiedingen nog even geduld met mij hebben
pss ik ben echt ontroerd door alle berichten en de opbrengst voor de kinderen is geweldig, dank

  • 20 December 2007 - 13:00

    Ibo Janse:

    Wat een verhaal weer en wat een goede plannen.Je geduld wordt wel op de proef gesteld.Van dhr Kutti begrijp ik helemaal niets maar dat zal wel aan mijn nederlandse afkomst liggen.
    Veel geduld en moed gewenst voor de komende tijd.

  • 20 December 2007 - 13:04

    Marie:

    Maartje, ik vind het fantastisch hoe je bereid bent je leven voor deze kinderen in te zetten! Houd moed, meid! Zoals jij je inzet, ben ik ervan overtuigd dat het allemaal goed komt met de kids van Japhti!

  • 20 December 2007 - 13:08

    Silvia:

    ik ben blij dat kutti niet meer in het gebouw woond
    maar dat hij er nog bij kan komen uberhoupt das tog niet nor maal
    dat hij gewoon zijn gang kan gaan
    en nog steet de kinderen iets aan kan doen
    ik hoop dat daar nog verandrering in komt voor jullie en voor de kinderen
    dat zou een stuk rustiger wezen
    voor jullie allen maal
    ik hoop ook zo
    dat als je het busluit neemt
    om daar te blijfen
    om voor dezen kinderen te zoregen
    dat je dit over kan neemen
    zou wel mooi wezen
    ga zo door je bent een kanjer
    wat jij allen maal doet voor dezen kinderen
    is on misbaar
    veel leifs van uit steenwijk

  • 20 December 2007 - 13:13

    Rob Kuijpers:

    Je omgeving kun je niet sturen, maar je kunt wel zo goed als je kan reageren op de situatie. Niemand kan verwachten dat je op stelle sprong beslist wat je moet doen..

    Erg fijn om te zien, dat iemand met verstand van zaken zo betrokken is bij zo'n project..

    Hou je taai

  • 20 December 2007 - 13:24

    Sven:

    geweldig om te zien hoe jij je inzet!! Hou je taai en ik weet zeker dat het je allemaal gaat lukken!
    Veel succes gewenst!!!

  • 20 December 2007 - 14:52

    Mariska:

    Hoi Maartje,

    Sinds ik de aflevering op llink heb gezien volg ik je op de voet. Ik heb niets meer dan bewondering hoe jij je daar door heen slaat. Ga zo door, want je maakt een boel kinderen gelukkig !

  • 20 December 2007 - 14:55

    Jidske:

    Maartje, echt super fantastich wat jij daar allemaal doet. Heb ik echt respect voor. Houd moed want moed doet goed. Als jij je zo blijft in zetten komt het allemaal goed met de kinderen in dat huis.
    Heel veel sterkte en zeker ook heel veel plezier de komende tijd.

  • 20 December 2007 - 15:45

    Koos:

    Lieve maart, je bent een kei. Neem de tijd om alles goed te kunnen overzien. Wat heerlijk om naar die foto,s te kijken. Een ding is zeker die kinderen willen jou niet meer kwijt.Fijne dagen, wat leuk dat ik de kerstsokjes zie hangen. Weet je waar ik zo benieuwd naar ben........
    Heb jij je blouse nog terug gekregen van de stomerij?
    liefs Koos

  • 20 December 2007 - 17:56

    Eefje:

    Hoi Maartje,

    Altijd erg bijzonder, ontroerend en aangrijpend om je verhalen te lezen. Ik heb bewondering voor je. Ga zo door en ik hoop voor je dat je plannen ooit werkelijkheid zullen worden!

    Liefs Eefje (v/d Brand)

  • 21 December 2007 - 06:51

    Monique H:

    wat ben jij goed bezig en de doorzetvermogen van je is niet te beschrijven. ik zal zeggen ga zo door en doe je best om de kinderen bij elkaar te houden, dat hebben ze verdient
    ik wens jou gezellige kerstfeest en veel geluk in het nieuwe jaar van 2008
    groetjes monique H

  • 21 December 2007 - 08:26

    Lonneke:

    Sinds de uitzending van woensdag 12 december praat ik met iedereen over Maartje van den Brandt.En zeg ik dat ze even naar je aflevering op de site moeten kijken als ze me met grote ogen aankijken van waar heeft zij het nou over? Maar als ze jouw aflevering wel hebben gezien zijn ze net als ik vol vuur en vol lof over zo'n wereldmeid.
    Die ouders van jou, die hebben jou toch maar mooi in elkaar geknutseld.En aan de racties van hun zijn ze zelf ook mensen met het hart op de goede plek.
    Ook in het brabantse Nederland wordt er hard over goede doelen nagedacht en dan is jouw goede doel toch wel een heerlijk eerlijk voorbeeld.

  • 21 December 2007 - 11:08

    Ben En Jolijn:

    Maartje
    ik heb met veel bewondering naar de uitzending zitten kijken.Wat jij in zeer korte tijd voor mekaar hebt gekregen ,is echt geweldig,en dan bedoel ik de rust die jij uitstraalt op de kinderen en dat ze gewassen willen worden (heel slim gevonden het spel dat ze met het zeep kunnen spelen)en daarna onder de douche.
    En dat je met de kinderen bezig bent zoals het wandelen en ze les gaan geven.
    Ik hoop dat je nog veel meer voor de kinderen kunt gaan doen door het kinder tehuis over te nemen zoals je in je laaatste brief verteld.Geweldig hadden we maar meer van deze mensen in de wereld dan zou het er allemaal veel beter en vreedzamer aan toe gaan.
    maartje ik wens jou en je team heel veel sterkte.Het is een lange weg maar ik ben er van overtuigt dat jij met je kennis en doorzettings vermogen het voor mekaar krijgt. veel sterkte en geluk.

    Liefs Ben en Jolijn

  • 21 December 2007 - 16:55

    Je Mams:

    Dag lieverd , wat is het toch geweldig om nog steeds zo gesteund te worden door onbekende mensen uit het hele land. .Ook in mijn vrienden kring praat echt iedereen over de mooie uitzending en spontaan komen daar weer lieve reactie´s op, van hoe je te kunnen helpen. Als moeder van Maartje wil ik nog eens laten weten dat het onze fam heel goed doet te weten dat`er zo veel lieve mensen zijn ,met hun hart op de goede plek.Dank jullie wel ,en met zoveel warme steun zal het wellicht een bijzondere Kerst voor hen allen gaan worden en breekt er misschien een nieuwe toekomst voor hen aan .Lieve groet ,je mams Birgitte

  • 22 December 2007 - 18:21

    Robin Judith:

    lieven maartje
    echt cool wat je doet hoor.
    je film was leuk.
    ik vind het heel leuk om je weer is te zien.
    dan niet in het echt.
    maar wel op film.
    ik heb een nieuw konijn en die lijkt op mijn moeder.
    nog veel succes.

    kus robin

  • 22 December 2007 - 22:22

    Jeannet:

    Enorm doorzettingsvermogen en liefde voor die kinderen laat jij zien. Ik hoop van harte dat je 't volhoudt. Kutti is dus niet meer hoofd, maar nog veel te dichtbij. Jammer, vreselijk voor de kinderen. Hopelijk kunnen ze binnenkort daar jouw logica begrijpen en echt kiezen voor het belang van die kinderen!
    Sterkte en heel veel kracht, Maartje. Ik heb veel kaarsen in huis aan, vooral nu, en een daarvan brandt voor jullie - licht gevuld met hoop, kracht en liefde.
    Groetjes, Jeannet

  • 23 December 2007 - 12:13

    Sanne:

    Hay Maartje, Hier Sanne van t schuitje. Ik ben erg onder de indruk van wat je doet echt ....wuaw... Tis heel wat. Ga zo door! X

  • 23 December 2007 - 18:44

    Femke:

    Ontzettend veel succes! En voor iedereen in t tehuis en voor jezelf, een fijne kerst! En hopelijk in 2008 veranderd er een heel hoop daar!
    Groetjes Femke

  • 23 December 2007 - 21:29

    Sarah & Esther:

    Hey Maartje,

    Ik (Esther) heb een paar weken geleden jou aflevering gezien op Llink..ik was daar zo van onder de indruk dat ik t tegen me zus vertelde die in Antwerpen woont. En toen was zij ook benieuwd naar aanleiding van wat ik vertelde erover, waar t over ging.

    We vinden het ongelooflijk goed van je wat je doet daar en dat je zo met de kinderen het beste voor heb!
    We willen je proberen aan een kleine bijdrage te helpen en ik ga zeker als ik terug ben in Nederland geld ophalen via me werk.

    We hopen dat t een betere situatie word vanwege die meneer Kutti. Ongelooflijk wat die man doet zeg!
    We hopen dat de kinderen een zonnige toekomst tegemoet gaan (als die kutti weg is zal dat vast lukken!!) Maar met jou inzet komt dat helemaal goed!! Je bent superlief en meegaand met ze!!

    We wensen je vanaf hier een fijne kerst! Hou ons op de hoogte!

    Groetjes Sarah en Esther

  • 24 December 2007 - 15:32

    Kieke:

    He die lieve Maart, Wat cool...raak er helemaal ontroerd van... One lady can make the difference....and that's you!

    Stuur je nog effe het email adres van mijn tante via hotmail.... zij runt zelf al een aantal jaren in Malawi een stichting.. childersfund malawi... ze is een paar keer op haar plaat gegaan...maar loopt nu al een aantal jaar goed. Misschien kan zij je wat verder helpen met vragen over hoe zet ik een stichting op... waar zitten de valkuilen...grootste valkuil...verliefd worden op daar zijn en zien wat voor goeds je te weeg kan brengen....ze zit er inmiddels al 40 jaar... dol gelukkig te zijn...
    He kanjer hou je taai en laat je niet gek maken.
    liefs kieke

  • 24 December 2007 - 18:07

    Marianne:

    Hoi Maartje,
    Net zoals vele anderen vind ik het geweldig wat je doet. Na het zien van je uitzending heeft jouw verhaal me niet losgelaten. Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat en wat zou ik graag zo naar je toekomen om ook te helpen! Geweldig dat er zoveel financiële hulp gekomen is n.a.v. de uitzending en wat goed van je dat je, wanneer het lukt, nog een aantal jaren wil blijven. Petje af hoor! Ik blijf je in ieder geval volgen......
    Groetjes Marianne

  • 24 December 2007 - 19:16

    Gerard Zelen:

    hallo, daar zijn we weer, de bloemenman. Ik was verrast door je sm en naderhand de telefoon. sorry dat ik je te lang ophield, maar je bent ook zo onwijs dapper en lief. zelf heb ik twee boys van 23 en 28 en zijn ook echt wereldreizigers net zo als jij. Stef en Glenn. ik kan me dus goed verplaatsten in je reiswoede!!. hele hele fijne feestdagen en doe je ouders ook de groete. veel geluk in 2008 en ik blijf je lezen en volgen. de bosbloemen staan zeker op je te wachten op schiphol! dag maartje. gerard,tinie(mijn vrouw) stef en glenn.

  • 25 December 2007 - 11:17

    Eline:

    Ik volg na het zien van de uitzending van Link je website nu regelmatig. Wat doe je ongelooflijk goed werk zeg. De kinderen stralen. Ze boffen met jou!
    Ik hoop dat jij en de kinderen 2 mooie kerstdagen hebben en ik wens jou en de kinderen al het goeds voor 2008. Ik blijf je volgen!

  • 27 December 2007 - 07:20

    Tineke:

    Lieve Maartje

  • 27 December 2007 - 21:17

    Tineke:

    Lieve Maartje,

    Vanaf het moment dat ik je op t.v. gezien heb volg ik je belevenissen. De manier waarop jij in redelijk korte tijd zulke positieve veranderingen aangebracht hebt in het kindertehuis bewonder ik zeer. Ook de liefde die je naar de kinderen uitstraalt heeft mij diep geroerd. Zelf maak ik samen met mijn gezin op het moment een heel moeilijke periode door. Onderzocht gaat worden of de kanker die ik in 2006 gehad heb is teruggekeerd. De feestdagen worden door ons nu niet zo gevierd als andere jaren. Geen kerstbuffet met de familie en geen vuurwerk. Mijn man en ik hebben nu het plan opgevat om een deel van het geld dat daar nu niet aan wordt uitgegeven aan jouw project te schenken. Kan je mij je bank- of girorekening doormailen?
    Ik heb mijn emailadres toegevoegd om je mailtjes rechtstreeks te kunnen ontvangen.

    Veel liefs en een dikke knuffel voor jou en je kinderen.

    Tineke Bootsman

  • 28 December 2007 - 20:51

    Caroline De Graaf:

    Hoi Maart,

    Ook ik heb de uitzending gezien. Wat doe jij een goed werk! Petje af, hoor! En na het zien van de documentaire begon ik ook de kriebels te krijgen om weer vrijwilligerswerk te gaan doen. Eerst maar de kinderen in NL helpen en meer ervaring opdoen; dan zie ik wel verder. Als je nog vragen hebt over symptomen en aandoeningen dan help ik je graag.
    Ga zo door en heel veel sterkte! En geniet ook van het prachtige, nog voor jou ongrijpbare land!

    kus, Caroline

  • 30 December 2007 - 21:33

    Ferenc Arts:

    Hey Maartje,

    Keep up the good work. Het is jammer dat je niet de slagen kunt maken die je zou willen. Geduld is een schone zaak.

    Ik wens jou en Jahpti een goed, gezond en succesvol 2008.

    Ferenc

  • 31 December 2007 - 16:08

    Arnoud En Margot:

    Lieve Maart, ga zo door.Respect.
    Denk ook aan jezelf ! Alvast een fijne oudejaarsavond en een goed 2008. Liefs van ons en de kleine Simon

  • 01 Januari 2008 - 16:07

    Margrieta:

    Beste Maartje,
    Jouw verhaal maakte ook op mij veel indruk. Ik wens je veel moed, sterkte en geduld toe. Ik ben blij dat er op deze wereld mensen zijn zoals jij!

  • 02 Januari 2008 - 13:56

    Joop En Doortje:

    hoi Maartje,jouw verhaal is inderdaad om stil van te worden.het verdient niets dan lof voor je inzet en doorzettingsvermogen.Wij blijven je volgen.Tevens een gelukkig en vooral veelbelovend nieuwjaar.
    Veel liefs van
    Ome Joop en tante Doortje

  • 02 Januari 2008 - 18:15

    Hilde Martens:

    hallo Maartje,
    Ik ben het zusje van Mieke Houg en de dochter van bomma van Gils. Ze belde me dat je op Link kwam. Natuurlijk vergeten, maar bomma had het programma opgenomen op de video. Ik was diep onder de indruk. Geweldig. Wat ben je een eerlijke en doortanstende meid. Ik ken je ouders, die zijn ook geweldig, dus zo moeder/zo vader zo dochter.
    Met Kerst waren de kinderen thuis en hebben we via internet nog een keer naar je filmpje gekeken. Echt super.
    We waren er allemaal stil van.
    Nu volg ik je op het internet en lees je verhalen.
    Heel veel succes, geluk enzovoorts.
    Gelukkig nieuwjaar, Maartje.

  • 02 Januari 2008 - 19:50

    Birgitte:

    Maartje een beetje gek om zo naar anderen te reageren ,maar ik heb hun e.mail niet en vind het zo super ,dat vrienden ,en daar fam van ,aan jou denken en je helpen bij het project . Mevr v Gils ,Bomma voor de fam en nu Hilde ,het zusje van T,Mieke en O herrie . geweldig Omdat ze dit lezen wil ik ze ook op deze manier laten weten ,hoe blij ik ben met deze warme vrienden en hun fam . Voor hen speciaal , en alle anderen die Maartje steunen,een gelukkig .gezond en liefdevol nieuw jaar .Lieve warme groet Birgitte ,moeder v Maartje

  • 05 Januari 2008 - 14:56

    Jos:

    Hallo Maartje, kinderen (en familie)

    Ik ben één van de honderdzoveel mensen en ook ik volg je verhalen op de voet,ik begon me inmiddels al zorgen te maken omdat bericht al paar weken uitblijft. Gelukkig heeft je moeder een berichtje op deze site gezet en begrijp ik dat je nog in Japhti bent en waarschijnlijk heel druk omdat je 14 dgn alleen zou zijn,en de meisjes terug zouden komen?
    Houd je het nog vol?

    Jouw verhalen,je beelden, je kinderen,maar vooral je uitstraling/puurheid........geweldig!
    Jij doet wat ik al mijn hele leven zeg te willen, maar kennelijk niet stoer genoeg voor ben. Maar wie weet komt er, door jou, toch nog een sabbatical year van, en vraag ik of je nog hulp kan gebruiken ;-)

    Voor nu Maartje, wens ik je alle wijsheid, kracht en moed toe en vooral heel veel geduld met de zo onbegrijpelijke gedachtegang van de mensen daar!

    Enne, moeder van Maartje, wat een trots zo'n kind!
    En bedankt voor je reactie op deze site.

    lieve groet,
    en knuf voor de kinderen!

    Jos


  • 05 Januari 2008 - 20:26

    Birgitte ,Moeder :

    Nogmaals een klein berichtje van Maartje`s moeder omdat ik me kan voorstellen dat het even duurt voordat jullie een reactie krijgen .Helaas het is niet anders ,daarvoor ben je ook in India,,maar ze heeft al 2 weken geen internet,dus vervelend voor jullie maar zeker voor haar, Fijn dat je ondanks het afwachten toch op een afstand haar wilt blijven volgen ,Zo gauw er internet is ,zal ze weer een berichtje verzenden , omdat ze weet dat we allemaal benieuwd zijn naar de ontwikkelingen daar .Dus nog even geduld ,maar het komt hopelijk volgende week goed . lieve groet Birgitte ,moeder van maartje

  • 07 Januari 2008 - 20:22

    Sandra (Schuit):

    Hallo Maartje!

    Ik heb net (beter laat dan nooit) de uitzending gezien bij uitzending gemist; ik was erg onder de indruk! Leuk om je ook nog even in Amsterdam te zien tijdens het afscheid nemen bij de jongens op de woning. Je staat zelfs op intranet (maar dat weet je vast al). Ingewikkeld hoor om je staande te houden in de omstandigheden waar je voor staat. Dan moet je inderdaad hoop putten uit de mooie momenten met de kinderen (de foto's spreken voor zich).
    Ik wens je heel veel succes en moed (maar die heb je wel getoond hoor!).
    En voor 2008: dat je wensen mogen uitkomen!

    Sandra (Schuit)

  • 07 Januari 2008 - 23:29

    Willie:

    Maartje heb je wel eens van het "liliane fonds' uit nederland gehoord? Zij hebben al duizenden g en l gehandicapte kinderen over de hele wereld geholpen met medische hulpmiddelen/voorzieningen, geld voor operaties, enz.Er is een mediator in India, die kijkt of een kind in aanmerking komt en zo ja, wat het beste voor hem/haar/ is.
    verder krijg ik al jarenlang een nieuwsbrief van een nederlands gezin die al jarenlang in Brazilie werkt onder straatkinderen, zij hebben een dijk aan ervaring hoe je hulpcentra, tehuizen, opl centra kunt opzetten, er werken ook altijd vrijwilligers. Zij leiden ook mensen op, en voormalige straatkinderen werken nu voor hun. Ook proberen ze onder de bevoking adoptie ouders te vinden. Als je geinteresseerd bent, laat het dan weten, heel veel goede moed en doorzettingsvermogen toegewenst, Willievdlinde@planet.nl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

maartje

Mijn naam is Maartje Van den Brand. En ik woon in Amsterdam en reis af en toe naar in India.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 582
Totaal aantal bezoekers 906729

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2007 - 01 Januari 2018

Een mooi project

Landen bezocht: