happy Diwali.. - Reisverslag uit Kundapura Railway Station, India van maartje Brand - WaarBenJij.nu happy Diwali.. - Reisverslag uit Kundapura Railway Station, India van maartje Brand - WaarBenJij.nu

happy Diwali..

Door: Maartje

Blijf op de hoogte en volg maartje

11 November 2015 | India, Kundapura Railway Station

Dag lieve mensen,

Na echt een heerlijke dag bij de kinderen eindelijk weer een berichtje naar jullie. Ik schrijf volgens mij elk jaar rond Diwali een berichtje. Diwali is het feest van het licht. En vandaag scheen er ook echt een lichtje op Koni. We kregen namelijk bezoek van 2 nieuwe kindjes. Eentje van 3 jaar (met een hersenbeschadiging) en een baby’tje van 6 maanden oud (met een te klein hoofdje, epilepsie en hersenbeschadiging). Het zijn moslim kindjes en blijkbaar is de tam tam rond gegaan want er komen nu dagelijks 3 kindjes uit hetzelfde dorp bij ons voor therapie. Zo mooi dat we nu ook iets kunnen betekenen voor kinderen die niet thuis wonen. De ouders komen dagelijks mee en krijgen nu ook begeleiding van ons.

Volgende week gaan de 2 ergotherapeuten bij ons aan de slag met een ‘ouder boek’. Hierin zal worden beschreven hoe de ouders met de kinderen kunnen communiceren (gebarentaal), welke oefeningen het kind nodig heeft en wat de aandachtspunten van de kinderen zijn. Een hoop werk, maar heel erg nodig, omdat veel van onze kinderen nog soms naar huis gaan, is het belangrijk dat ouders weten hoe ze met de kinderen kunnen praten.

Ik kreeg vandaag ook weer helemaal zin om nieuwe dingen op te pakken en aan te gaan. Ik ben nog steeds bezig met Leespraat en ik blijf erbij dat een prachtige methode is voor onze kinderen, ook voor de kinderen die geen downsyndroom hebben. Wel merk ik, dat ik het soms moeilijk vind om alles uit mezelf te halen. Volgende keer in Nederland, dus maar weer even een dagje les er tegen aan gooien.

Morgen heb ik besloten om Annaja en Arun op te halen. Misschien kennen sommige van jullie Arun nog, hij zat bij ons in Japthi en is toen aan zijn benen geopereerd, hij was ook doof. Zijn ouders hebben hem daarna opgehaald en hij is nooit meer terug gebracht. Hij zal nu een jaartje of 18 zijn. En volgende week ga ik eindelijk weer bij Kishor langs. Het geeft mij een goed gevoel, om zo contact te houden met de kinderen die ooit deel uit maakte van Japthi of Koni. Ik kan niet heel veel voor ze doen, ik kan ze alleen een kleine ‘make-over’ (haren knippen, nagels knippen en nieuwe kleren) geven, maar daar maak ik ze meestal al heel blij mee.

De nieuwe snoezel-kamer is eindelijk af en hij is prachtig geworden! Ik mag nu gaan beginnen met de inrichting. Ik wil zoveel mogelijk spullen uit India halen, want dat scheelt heel veel in de kosten. Maar dat zal nog moeilijk worden, want er is maar weinig te vinden van goede kwaliteit. Maar wie weet…

Ik ga nog even proberen de foto’s erop te zetten en dan mag ik alweer slapen.

Tot schrijfs,

Liefs Maart

https://m.youtube.com/watch?v=J-sDV-pUQEg

Onze gegevens:
Stichting Japthi Mijdrecht
Postulaat 20
3641 NE Mijdrecht
IBAN nummer:
NL76 RABO 0148 119530
BIC code:
BIC RABONL2U
ANBI nummer 820078207

  • 11 November 2015 - 17:42

    Koos:

    Wat een mooi bericht weer en steeds ben je weer een stapje verder. Wat mooi dat je die schatjes er weer bij hebt gekregen, en dan een van 6 maanden. Alsof je zelf net bevallen bent! Ik zie jou daar dus ook niet meer weg gaan, maar dankbaarder werk is er volgens mij ook niet. Liefs van ons samen. Koos

  • 11 November 2015 - 17:48

    Gea Verhaar:

    Dag Maartje,
    Fijn om weer over de kinderen te horen en hoe het met je gaat en wat je allemaal doet! Ik blijf je bewonderen! Prachtig werk! hartelijke groet, Gea

  • 11 November 2015 - 17:54

    J.thoonen:

    hoi Maartje,

    wat heb je het toch weer druk met al je ""onderwijs"" erbij.Maar natuurlijk altijd fijn als je de betreffende ouders ook nog wat kunt leren,zodat het dan thuis misschien beter gaat met de kids
    Mooi dat je ook weer eens naar Kishor gaat ,zodat je die weer even kunt verwennen.
    Heel veel plezier met het inrichten van de snoezel-kamer
    groetjes en een dikke knuffel van ons
    Joop en Doortje.

  • 11 November 2015 - 17:59

    Charlotte:

    Wat is het nog een kleintje, dat nieuwe kindje. Dat zullen de andere kinderen ook wel heel erg leuk vinden en jij zult er wel weer een andere taak bij krijgen. Baby verzorgen.
    Maar dat is het leuke, kinderen in alle leeftijden met ieder zijn of haar eigen ding. Afwisselend ook.
    Liefs Charlotte

  • 11 November 2015 - 20:10

    Manja:

    Wat een heerlijk kleintje nog Maart!
    Fijn om te lezen dat je ook arun (die ken ik zeker nog!) en Kishor ( wat schrok ik van je foto's laatst hoe hij er aan toe is) nog af en toe kan verwennen.
    Dikke dikke dikke kussen voor jou en de kindjes

  • 11 November 2015 - 23:01

    Wim:

    Wat een leuke foto's van je kinderen, daar doe je het allemaal voor. Ze zien er zo gelukkig uit.
    Je kan weer een vinkje zetten, de mooie "snoezelruimte" is helemaal klaar. Ook dit is je weer gelukt, toppertje.
    Succes en groetjes

  • 12 November 2015 - 00:14

    Katja:

    Ha lieve Maart, terwijl Koni straalt -Diwali, nieuwe kindjes, jij weer terug- liepen in ASD drommen kinderen vanavond langs de deuren om Sint Maarten te zingen en snoepjes op te halen. Wat een verschillende werelden. Mooi dat jij ze verbindt. Dikke zoen

  • 12 November 2015 - 00:14

    Katja:

    Ha lieve Maart, terwijl Koni straalt -Diwali, nieuwe kindjes, jij weer terug- liepen in ASD drommen kinderen vanavond langs de deuren om Sint Maarten te zingen en snoepjes op te halen. Wat een verschillende werelden. Mooi dat jij ze verbindt. Dikke zoen

  • 12 November 2015 - 17:09

    Roeland:

    Lieve Maartje,

    Waar haal je de energie toch steeds vandaan? Gelukkig maar, want daardoor bereik je toch mooi weer iedere keer stap voor stap iets nieuws ten gunste van jouw kinderen. Menige instelling kan hier jaloers op zijn. Fijn dat ook steeds meer mensen inzien, dat Koni een geweldige plek is voor kinderen met een beperking, waardoor je ook weer nieuwe kinderen kunt opvangen en ouders "iets" kunt meegeven. Heel goed ook, dat de 2 ergotherapeuten een ouderboek maken voor ieder kind. Natuurlijk is er wel het een en ander op de markt, maar ieder kind is toch weer anders en verdient een eigen benadering.
    Fijn dat je de snoezelruimte in gebruik kunt nemen. Jaren geleden heb ik al een bezoek gebracht aan een tehuis in Duizel (kerkdorp van Eersel) voor meervoudig gehandicapte kinderen en ervaren hoe belangrijk zo'n ruimte is.
    Diwali duurt toch 5 dagen? Dus kan het nog: speciaal voor jou en alle mensen van Koni: Happy Diwali en ik wens jullie nog lang een prachtig licht boven die unieke plek.

    Lieve groet,
    oom Roeland

  • 12 November 2015 - 17:33

    Leontien:

    Hai Maartje, ja wat heb jij een energie zeg! Geweldig om te lezen waar je nu weer aan begint met die 2 baby's.
    En.... hier in Nederland zie ik elke dag: 'Het Gebaar van de Dag' een initiatief van een familie met een kind met Down. 'Elke dag 1 gebaar laten leren' werd er gezegd. En zo krijgen we nu elke dag het zusje te zien met een nieuw gebaar en af en toe staat haar zusje met Down ook mee te gebaren. Zo leuk om te zien en ik haal zelf mijn gebaren ook weer op :-)
    Wens je wederom veel success met alles wat je doet.
    Groetjes Leontien.

  • 23 November 2015 - 22:16

    Mary Broekhuijsen:

    Hallo Maartje,
    wat leuk om te lezen waar je overal mee bezig bent. En wat bijzonder dat je nu ook steeds meer hele jonge kindjes kunt begeleiden. In mijn vak als kindefysiotherapeute zie ik ook veel kinderen met een ontwikkelingsachterstand en het is zo leuk om als de kinderen nog heel jong zijn te oefenen en hoe meer we de kinderen kunnen aanbieden hoe beter ze zich kunnen ontwikkelen en hoe groter hun kansen zijn als ze straks ouder zijn.
    Veel succes , veel groeten
    Mary

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Kundapura Railway Station

maartje

Mijn naam is Maartje Van den Brand. En ik woon in Amsterdam en reis af en toe naar in India.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 6387
Totaal aantal bezoekers 903855

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2007 - 01 Januari 2018

Een mooi project

Landen bezocht: