In beweging - Reisverslag uit Kundapura Railway Station, India van maartje Brand - WaarBenJij.nu In beweging - Reisverslag uit Kundapura Railway Station, India van maartje Brand - WaarBenJij.nu

In beweging

Blijf op de hoogte en volg maartje

14 Oktober 2012 | India, Kundapura Railway Station

Dag lieve mensen,

Ik heb voor het eerst zolang niet geschreven en ik dacht elke week, kom, ga even een mailtje schrijven, maar er waren zoveel andere dingen, dat ik het telkens uitstelde. Gelukkig is bij mij ‘geen bericht, goed bericht’! Want zo is het ook op dit moment. Het gaat goed hier met ons.

Ik ben gister terug gekomen van een heerlijke, bijzondere vakantie met Carlijn, en het is altijd even wennen om dan weer thuis te komen. Het beste wat ik dan kan doen, is direct naar de kinderen en daar kom ik dan ook net vandaan. Daar word ik altijd verwelkomt door 17 blije gezichtjes die mij het gevoel geven dat ik de meest bijzondere persoon op aarde ben voor hun, hoe fijn is dat.

En India blijft India, het is nu bijna een jaar geleden (23 Oktober) dat we verhuisd zijn naar Koni. Maar als je naar het gebouw kijkt, lijkt het al wel 10 jaar geleden. Het regenseizoen is eindelijk ten einde en de schade door de regen is duidelijk te zien. Echt niets, maar dan ook niets in India blijft mooi, door de extreme weersomstandigheden. Ik heb het idee dat de ‘Kracht van Koni’ ook zit in de uiterlijke vertoning van het gebouw. Dus ik vind het dan ook extra belangrijk dat Koni er schoon en goed verzorgd uit ziet, eigenlijk, net als de kinderen. Op die manier krijgen mensen ook een ander beeld van het tehuis. Maar goed, dat gaat niet altijd even makkelijk. Nu, na het regenseizoen, is het gras weer 1 meter hoog (vol met slangen en andere beesten), overal in het gebouw hebben we lekkages gehad, is het mooie wit, van het gebouw, asgrijs en aan de binnenkant van het gebouw is op sommige plekken geen verf meer te zien. Mijn idee om de tekeningen op de muur met olieverf te schilderen, was ook niet zo’n goed idee, want de verf trekt niet in de muur en kon je een maand geleden er zo afhalen met een doekje. Goed, je zou ook kunnen zeggen dat alles mij lekker bezig houdt en zo hoort het ook.

Met de kinderen gaat het steeds beter. Ik heb weer een nieuw systeem ontwikkelt om les te geven aan de kleintjes en morgen krijg ik 2 nieuwe vrijwilligers, die mij daar goed bij kunnen helpen.

Jaya Kumar ging even heel slecht, maar hij heeft weer nieuwe medicijnen tegen epilepsie en we hebben hem op een ‘dik maak’ dieet gezet, tot nu toe werkt het goed (veel aardappelen en pasta, hij vindt het heerlijk). Kishor gaat helaas steeds slechter. Hij loopt nu heel slecht en het ziet er niet naar uit dat er nog veel verbetering in komt, maar klagen doet hij zelden en dat geeft mij weer hoop en leert mij ook om positief te blijven. Vino zegt nog steeds maar 2 woorden, maar snapt wel steeds meer en maakt al een aantal gebaren. Straks als ik in januari weer even in Nederland ben, ga ik op zoek naar een goeie rolstoel voor Vidhya, zodat ze zichzelf goed kan voortbewegen. Kortom, Koni is in beweging en dat voelt goed.

Dit was het weer voor vandaag,

Veel liefs uit India,

Maart
Ps foto’s komen de volgende keer
Pss T. Marjet gefeliciteerd en een hele fijne dag!



  • 14 Oktober 2012 - 12:34

    Charlotte:

    Hoi Maartje,
    Och, zo blijf je bezig. Goed bedoelt hoor.
    En het lijkt me toch erg als je iedere keer als het regenseizoen voorbij is,alles weer te moeten opknappen.
    Maar je houdt de moet erin, de kinderen zijn tevreden en blij en daar gaat het tenslotte het meeste om.
    Succes maar weer.
    Liefs Charlotte

  • 14 Oktober 2012 - 12:34

    Charlotte:

    Hoi Maartje,
    Och, zo blijf je bezig. Goed bedoelt hoor.
    En het lijkt me toch erg als je iedere keer als het regenseizoen voorbij is,alles weer te moeten opknappen.
    Maar je houdt de moet erin, de kinderen zijn tevreden en blij en daar gaat het tenslotte het meeste om.
    Succes maar weer.
    Liefs Charlotte

  • 14 Oktober 2012 - 12:43

    Mieke Greefhorst:

    Niks, maar dan ook niks blijft mooi in India. Jammer is dat he? Misschien dat de Indiër er daarom ook niet zoveel aan doet; het heeft toch geen zin, haha. Ach... in NL is veel ontevredenheid zoals een crisis met werkeloosheid en winkels die zich niet meer staande kunnen houden... Geniet van alles en pluk de dag! Groetjes, Mieke

  • 14 Oktober 2012 - 13:25

    Je Vader:

    Gelukkig kun je dankzij de vele vele donateurs nu je plannen om het gebu weer een opknapbeurt te geven gaan waarmaken en dat is toch ook wel heel bijzonder. Datzelfde geldt voor de dingdetjes die je voor de kinderen moet aanschaffen. Dankzij al de giften ben je in staat Koni een stabiel bestaan te geven en de zorg vor kinderen, vrijwilligers en Indiase medewerksters/helpsters en gebouw nog lange tijd te waarborgen en dat is fantastisch.
    Koop dus - de meeste geschikte - verf en bezorg de juiste schilders weer even werk: en kijk eens op hoeveel manieren je je verdienstelijk kunt maklen voor INDIA. Maar de kinderen blijven het belangrijkst.
    Veel succes en doe het allemaal

  • 14 Oktober 2012 - 14:48

    Ans Breggeman:

    Maartje je kunt het wel verven met olieverf maar dat duurt heel lang voor het droog is. Op doeken is dat fijn omdat je er nog veel aan kunt verbeteren. Je moet als het echt goed droog is er een vernis laag op aan brengen. Ik zou als ik jou was met acryl de tekeningen maken. Hoop dat je er wat aan hebt en groetjes en liefs van hier Ans

  • 14 Oktober 2012 - 17:46

    Thécla Endert-willems:

    Je energie blijft me verbazen maar het is geweldig om te lezen dat het de kinderen zo goed gaat dankzij jouw enthousiasme!!
    Groetjes, thécla

  • 14 Oktober 2012 - 21:56

    Je Mams ,Birgitte :

    Lieve dochter ,

    Wat is dat toch heerlijk voor je ,dat de kinderen je zo blij kunnen maken . Een ieder die daar is geweest weet ,dat deze kinderen iets extra,s uitstralen ,dat raakt je gewoon. . Ik hoorde van morgen op de tv, in Het Vermoede , dat een ieder" Er Toe Doet ",en jij hebt ,met de hulp van alle mensen om je heen ,dat zeker aan deze kinderen gegeven .
    Ik wens je heel veel succes met je nieuwe vrijwilligers .
    Ja , alles weer mooi maken ,je blijft bezig in zo,n land ,maar als het dan weer helemaal opgeknapt is , och ,dan zie ik een ieder ook weer stralen . Maak ze maar gelukkig ,wat heb je een mooie taak gecreëerd .
    Tot over ander halve maand ,dat is al snel ,en ik kan niet wachten om ze allemaal weer te zien .
    Liefs je mams Birgitte

  • 14 Oktober 2012 - 21:56

    Je Mams ,Birgitte :

    Lieve dochter ,

    Wat is dat toch heerlijk voor je ,dat de kinderen je zo blij kunnen maken . Een ieder die daar is geweest weet ,dat deze kinderen iets extra,s uitstralen ,dat raakt je gewoon. . Ik hoorde van morgen op de tv, in Het Vermoede , dat een ieder" Er Toe Doet ",en jij hebt ,met de hulp van alle mensen om je heen ,dat zeker aan deze kinderen gegeven .
    Ik wens je heel veel succes met je nieuwe vrijwilligers .
    Ja , alles weer mooi maken ,je blijft bezig in zo,n land ,maar als het dan weer helemaal opgeknapt is , och ,dan zie ik een ieder ook weer stralen . Maak ze maar gelukkig ,wat heb je een mooie taak gecreëerd .
    Tot over ander halve maand ,dat is al snel ,en ik kan niet wachten om ze allemaal weer te zien .
    Liefs je mams Birgitte

  • 15 Oktober 2012 - 16:06

    Leontien:

    Hee Maartje, leuk weer wat te horen van je. En ja, je blijft zo lekker positief zo te horen zelfs als de flinke regenbuien jullie 1 jaar jonge huis weer zover gebracht hebben dat er veel opgeknapt moet worden.
    En steeds opnieuw weer is te merken hoe blij je daar aan het werk bent en de kinderen daar van genieten.
    Maar wat fijn te horen Maartje dat je weer naar Nederland kunt komen, dat is al een paar jaar geleden.
    Wens je succes met het opknappen en met je nieuwe leerprograma. Bye bye, gr. Leontien.

  • 17 Oktober 2012 - 15:14

    Tante Beppie:

    Hallo lieve Maartje,
    Het is al weer enige tijd geleden dat ik je gemaild heb, maar ik hou het allemaal goed bij. Het gaat in ieder geval goed met je en dat is fijn om te horen! Ben benieuwd hoe het was met Carlijn.
    Geweldig dat het met de kids goed gaat en dat je er hulp bijkrijgt van twee vrijwilligers.Ook al ziet het er vies uit, je moet maar zo denken "na regen komt zonneschijn" en daar zorg jij wel voor. Wel eng hoor, al die beesten die daar rond krioelen. Ik zou er gek van worden. Knap van je dat je daar geen drukte over maakt.
    Je moeder komt binnenkort weer naar je toe, dus daar kun je fijn naar uitkijken. De tijd vliegt om, toch?
    Maartje, sterkte met alles en tot over twee maanden!
    Liefs, tante Beppie

  • 17 Oktober 2012 - 18:04

    Maria Weitjens:

    lieve Maart, wat een pracht verslag, zo duidelijk en helder, ik kan het bijna "zien".
    En verder vind ik je een prachtmens, wat licht en liefde brengt bij al die kinders.
    Geniet van al het moois in je leven, je verdient het! Liefs en dikke kus Maria

  • 29 Oktober 2012 - 14:05

    Majorie:

    Elke keer weer ontroerd als ik je verslagen lees, prachtig! En inderdaad wat een prestatie dat je daar alweer 5 jaar zit en wat je allemaal bereikt hebt voor die bijzondere kinderen. Echt bewondering voor je! liefs Majorie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Kundapura Railway Station

maartje

Mijn naam is Maartje Van den Brand. En ik woon in Amsterdam en reis af en toe naar in India.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1185
Totaal aantal bezoekers 905240

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2007 - 01 Januari 2018

Een mooi project

Landen bezocht: