Rakshita & Vino - Reisverslag uit Kundapura Railway Station, India van maartje Brand - WaarBenJij.nu Rakshita & Vino - Reisverslag uit Kundapura Railway Station, India van maartje Brand - WaarBenJij.nu

Rakshita & Vino

Door: maartje

Blijf op de hoogte en volg maartje

07 December 2011 | India, Kundapura Railway Station

Dingen gaan hier anders... Afgelopen week, toen ik net terug was, kregen we de familie van een jongetje van 11 op bezoek. Het jongetje had polio gehad en was verlamd aan beide benen. Zijn moeder was net in de waterput gesprongen en vader was vertrokken naar Mumbai. De jongen was bij zijn familie niet meer te houden en of we een plek voor hem wisten..Ik probeer aan Shobha uit te leggen, dat er wellicht eerst met de jongen gepraat moest worden voordat ze hem uit huis plaatsen, want het is nog al wat als je moeder zelfmoord pleegt en je vader ervan door gaat. Gelukkig begreep ze dit en is ze dit ook gaan samen met zijn familie. Het gaat beter met de jongen.

De vakantie met Nicole lijkt alweer een eeuwigheid geleden, maar wat was het fijn! Wandelen in de Himalaya met uitzicht op de Mount Everest, geen douche, wel een kommetje met water, ijskoud maar prachtig. Wat hou ik toch van wandelen. En dan Calcutta, wat een bijzondere, overweldigende stad. De armoede vind je overal op straat, tussen de prachtige oude Engelse gebouwen door. Wat een verschil met hier in Karnataka. Hier is er ook veel armoede, maar niet zo aan de oppervlakte als in Calcutta.Waar ik het meest van schrok waren de velen oude mensen op straat. Er moet nog veel gebeuren en wat is India toch diverse en groot.

En dan in ons kleine dorpje Koni.Ik blijf herhalen hoe gelukkig we zijn in Koni, de kinderen zie je groeien en genieten. En de nieuwe rolstoelen zijn er!! Wat een verademing, vooral voor Reeshma, die nu niet meer hoeft te kruipen (haar hele knieen waren beschadigd)en voor Kishor, die nu weer mee kan wandelen (en veilig kan bewegen), Divia, die eindelijk rechtop kan zitten en Vino, die overal mee naar toe kan, dank!

Er moeten nog wel veel andere dingen gebeuren en de lijst wordt steeds langer, maar dat komt straks. Eerst zorgen dat de rest goed loopt. In de 2 weken dat ik er niet was hebben Shobha en Chetana het dagschema overgenomen; heel mooi, er wordt nu elke ochtend een gebed in het Sanskriet opgezegd en de kinderen krijgen elke dag een verhaaltje in het Kannada, een verhaaltje met een moraal, die ik soms wel moet bijstellen, want stenen gooien naar apen is natuurlijk geen goed voorbeeld; thja andere cultuur .
En dan de kinderen, ze lijken elkaar allemaal af te wisselen, gaat het met ene weer beter (Kishor), gaat het met de andere juist minder goed. Rakshita is helaas ook gediagnostiseerd met epilepsie en zit aan de medicijnen. Een fantastische dokter, die helaas maar weinig in Kundapur te vinden is, heeft ook gezien dat Rakshita het syndroom van Turner heeft (dit gaat gepaard met hart en nier problemen en ook haar groeiachterstand hoort daarbij). Volgende week moeten we naar Manipal om een korset aan te meten, want ze groeit helemaal scheef, dit alles heeft haar behoorlijk geraakt en ze is erg emotioneel.
En dan kleine Vino (vorige maand erbij gekomen, 6 jr), het is zo’n mooi jongetje, echt de kleine Boeddha. Maar wat een triest verhaal. We hebben hem ook laten testen en hij heeft een aandoening aan zijn schildklier. Zijn ouders hebben hem ooit wel eens laten testen en de artsen adviseerde toen Vino een maand lang te laten opnemen, maar daar hadden ze natuurlijk het geld niet voor. Toen heeft het ziekenhuis ze gewoon laten gaan. Had men hem toen medicijnen gegeven, was Vino een normale jongen geweest. Nu is hij doof, heeft hij een groei_ en geestelijke achterstand, die hij nooit meer kan inhalen. Gehandicapt voor het leven. Ook hij gaat volgende week mee naar Manipal en dan krijgt hij een gehoortest en een gehoorapparaat. Hopelijk is het nog niet te laat om hem te leren spreken, althans een beetje. En de aanmeldingen van kinderen stromen binnen, volgende week zijn we waasrchijnlijk met 17, maar daar blijft het dan ook even bij. Want ik kom nu al bijna elke dag tijd te kort om elk kind even veel aandacht te geven en dat verdienen ze wel.
Gister 17 cadeautjes in gepakt en we steken elke dag een kaarsje aan en luisteren naar kerstliedjes, elke dag mag één kind iets uit de zak met cadeautjes t/m kerst. En morgen komt mijn moeder voor 3 weken en is er dan ook fijn met kerst. Het is alweer bijna 2 jaar geleden dat ik echt thuis was. Eigenlijk te lang, maar goed, ik weet waarom ik hier ben en waarvoor ik het doe, elke dag weer, als ik die gezichtjes van de kinderen zie. Mijn visum als het goed is weer verlengt voor 1 jaar, dus waarschijnlijk kom ik dec . 2013 echt naar huis! Maar zover is het nog lang niet.
Lieve mensen, geniet van deze maand.

Nog een paar mooie foto’s van de kinderen gemaakt door Karlien en Serra. En van Darjeeling en Calcutta gemaakt door Niek.

Liefs Maart
Ps Leerlingen van het VLC: waanzinnig wat jullie weer hebben bereikt voor de kinderen!!! Dank jullie wel, ik ben echt heel trots op jullie. Jullie hebben je zo ingezet voor de kinderen, ik zou willen dat jullie eens een kijkje konden nemen. Kom straks, als jullie afgestudeerd zijn, maar een keer langs in India! José en Gerard ook bedankt. En natuurlijk Claudette en mam.
Pss Pap, bedankt weer, je weet wel waarvoor en ik verwacht je weer hier in februari!
Psss Broer en Yvet, prachtig filmpje heb het nu kunnen zien.
Pssss Jannek, Loeke en Carlien tot heel snel!
Psssss Meneer Ouwehand, dank voor uw bijzondere gift

  • 07 December 2011 - 14:30

    Lida En Christel:

    Lieve Maartje,

    Ieder verhaal raakt ons enorm en de waardering voor jou en alle anderen stijgt nog met de dag. Het zij mooi zijn als je visum weer verlengd wordt, maar wat een waanzin dat je tussentijds niet weg mag.
    Wij hebben voor jullie onze Sint/Kerstgift weer overgemaakt en maak er gebruik van zoals je het beste acht.
    Fijne feestdagen en hou je goed. We denken aan je.
    P.S. Hier alles goed, wel wat ouder en langzamer, maar we krukken gewoon door!

  • 07 December 2011 - 14:43

    Charlotte:

    Lieve Maart
    Wat een mooie foto's weer van blije kinderen. Maar de verhalen zijn soms minder mooi. Maar daardoor besef je des te meer waarvoor je het allemaal doet. Iedere vooruitgang is een overwinning.
    Volgens mij zit je moeder op dit moment op Schiphol te wachten tot haar vlucht vertrekt.
    Heel veel plezier en hulp samen met je moeder. Is toch bijzonder. Geniet er maar fijn van.
    Liefs Charlotte

  • 07 December 2011 - 14:55

    Jolanda:

    Lieve Maartje en bijzondere kinderen en helpers.

    Ik wens jullie een goede decembermaand, een warme kerst enne...Maartje wat ben jij een enorme sterke liefdevolle vrouw. Je bent een kanjer.

    X

  • 07 December 2011 - 16:52

    Koos:

    Wat heerlijk om te zien dat je ook eens tijd voor jezelf hebt genomen en de foto's daarvan zijn prachtig. Het lijkt wel of je steeds knapper wordt! Die Boedha, wat een schatje, och, allemaal zijn het schatten, en wat is het toch fijn voor ze dat jij er bent. Ik moet denken aan boeken, weet niet hoe ze heten, waarin iemand zijn hele leven heeft gegeven aan kinderen waarmee jij werkt. Meestal treffen ze dan wel een leuke arts die daar komt en gaan dan samen verder. maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit, denk maar aan Koni. liefs, en je moeder vliegt op dit moment boven Turkije(?) op weg naar jou. Veel plezier samen. koos

  • 07 December 2011 - 17:02

    Loeke:

    Lieverd wat een prachtige fotos toch weer en wat heb jij een mooie reis gemaakt met Nicole. Koester hier je herinneringen maar uit.
    Ja die kleine is inderdaad net een Boedha. Hopelijk gaat het allemaal wat beter met sommige kids als je naar de arts bent geweest en kunnen ze hiervoor medicijnen krijgen. Wat je zegt India is heel divers.
    Morgen komt Carlien hier en kunnen we gaan boeken, helemaal heerlijk en fijn dat we dan ook een weekje met z,n vieren zijn.
    Ga maar eerst heerlijk genieten met je moeder, die inderdaad net vertrokken is. Liefs en een dikke knuffel.

  • 08 December 2011 - 13:46

    Riny Dekkers:

    Bedankt weer voor het geweldige verslag en de mooie foto's. Eindelijk ook eens bericht dat jezelf een fijne vakantie hebt gehad, je was er waarschijnlijk ook aan toe en het is je zeker gegund.
    Verder wil ik je(en ook alle anderen) samen met je moeder fijne feestdagen wensen .
    Tot de volgende keer

    Riny

  • 10 December 2011 - 06:50

    Birgitte(mama Maart):

    Een beetje gek ,omdat ik eigenlijk naar Maartje antwoord ,maar op deze manier lezen jullie ook wat ik hier mee maak .
    Het is inderdaad zo geweldig om de kids te zien groeien . In Oktober was ik er ook ,en ik kan zelfs nu al zien ,,hoeveel blijer de kids zijn geworden.
    Zo,n verwelkoming als ik op Koni gehad heb ,wens je iedereen toe .Ze vlogen me om me nek ,en het het was voelbaar dat ze me herkende ,met name Kishor , Annia ,Gouweriee en Shitra.
    Zo ie zo ,is India mijn 2de land geworden ,het voelde weer alsof ik thuis kwam ,maar in Koni werken is gewoon heerlijk . De ruimte ,de stilte ,de rust die er heerst ,en dan al die blije kinderen ,is overweldigend .
    Temeer daar je weet dat achter ieder kind een dramatisch verhaal schuilt .Daarnaast geniet ik ook nog eens van een heerlijk hotel met een zwembad,,om de hoek bij Maartje en Shobha huis.
    Het is bijzonder om zo met en bij je dochter te kunnen zijn , wat een dankbaar cadeau heeft ze mij gegeven,door hier te gaan wonen en werken .
    Ik ga lekker zwemmen , .....
    Lieve groet Birgitte ,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Kundapura Railway Station

maartje

Mijn naam is Maartje Van den Brand. En ik woon in Amsterdam en reis af en toe naar in India.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 486
Totaal aantal bezoekers 905747

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2007 - 01 Januari 2018

Een mooi project

Landen bezocht: