Stil de 34 in - Reisverslag uit New Delhi, India van maartje Brand - WaarBenJij.nu Stil de 34 in - Reisverslag uit New Delhi, India van maartje Brand - WaarBenJij.nu

Stil de 34 in

Door: maartje

Blijf op de hoogte en volg maartje

03 Mei 2011 | India, New Delhi

Even denken in welke volgorde ik alles ook alweer moet vertellen. Laat ik maar dicht bij huis beginnen, dan vergeet ik tenminste niets. We mogen sinds een paar dagen heerlijk boven slapen, de kamer is prachtig geworden, de afwerking vreselijk, maar daar kijken we gewoon niet naar (kan nog niet computeren boven, de wc heeft nog geen bril en het licht doet pijn aan mijn ogen, bedekken we alle plekken zonder verf met kasten of een bureau, maar voor de rest is het perfect).

Ik heb er echt mijn plekje van gemaakt en Shobha vindt alles mooi. Van sommige dingen begrijpt ze niets; een beeldje hier, waarom niet daar, goed, ook niet zo raar als je nog nooit een kamer of huis voor jezelf hebt gehad, laat staan geld om iets moois te kopen. Alles in Shobha's huis is functioneel of gekregen. Wat een verschil met onze manier van leven! En..ik heb een nieuwe laptop, haha beste advies ooit, dank broer! En ik maar denken dat het aan de internet verbinding lag, nou niet dus! Alles gaat 10 x zo snel en ik kan eindelijk echt genieten van werken achter de computer. De oude gaat naar Japthi, denk dat men over een jaar of 2 wel begrijpt hoe zo'n ding werkt. Beide laptops hebben uiteraard een poojha gehad en kregen zelfs een rode stip op de voorkant, ik kijk nergens meer van op.

In Japthi is het heerlijk rustig, Thohied en Somyna zijn naar huis vanwege een belangrijk feest en het is hier zo ongelooflijk warm, dat iedereen een toontje lager zingt. De kinderen zijn aller liefst en ik merk zoveel vooruitgang, bij allemaal, mooi om te zien.

En ik dacht dit jaar voor het eerst, waarom trakteer ik mezelf niet op een midweekje Mumbai om daar met andere NL Queensnight te vieren. Mumbai is zo'n waanzinnige stad. Amsterdam is er niets bij, zoveel luxe, zoveel hippe mensen, hippe plekken, heerlijk eten en shoppen op de zwarte markt (dank Marlies). Een mooier cadeau kon ik mezelf niet geven, het was alsof ik weer even thuis was. Fijne mensen ontmoet en ik was er echt even uit. Haha drinken mag ik tegenwoordig achterwegen laten, want dat komt er meteen weer uit, ach ik functioneer ook prima op water, mijn maag is echt niets meer gewend na 4 jaar.
Het grappige was toen ik afgelopen zondag aankwam in Kundapur, vond ik dat ook weer heerlijk. Hier hoef ik niets en het enige waar ik me nu mee bezig houd, is of we genoeg stroom hebben voor water en de fan. Het leven hier is zo simpel en ik ben er achter gekomen dat ik dat toch wel heel erg fijn vind. Misschien toch nog maar een paar jaartjes hier..

Thja en dan morgen, was het serieus bijna vergeten, mijn 5de verjaardag in India. De eerste vierde ik hier met de familie toen we Jeroen en Yvette gingen opzoeken in Bangalore, wie had toen ooit gedacht dat ik de volgende 4 verjaardagen ook hier zou vieren. Vieren is een groot woord, want daar doen ze hier niet echt aan. Ik koop morgen een hele grote taart en iedereen mag zijn eigen stuk afsnijden, misschien,als we genoeg water hebben,zet ik het badje buiten zodat we heerlijk kunnen dobberen.

En voor de rest houden we het stil..Want dan komen we bij iets heel anders. Ik was gister bij de dokter omdat ik al maanden last heb van mijn stem en zonder mijn stem ben ik nergens! Nou ik mocht meekijken op het scherm toen de camera mijn keel in ging en daar waren ze; mijn stembanden, althans een deel, want de rest was niet te zien door een aantal grote bobbels. Ik ging naar buiten met een hele doos medicijnen,drankjes en een stemverbod! Het moet niet gekker worden, ik mag tenminste 2 weken niet praten,zingen,fluisteren of enig geluid maken, wat een grap! Maar gelukkig, gelukkig,kunnen,na 3,8 jr,de meeste van de kinderen ongelooflijk goed communiceren met hun handen en begrijpen we elkaar heel goed op deze non-verbale manier! Zelfs Pavan was aan het communiceren op de meest uitzonderlijke manier, zonder stem, en begreep mij ook, zonder stem. Met veel geklap en blikken die heel veel zeggen, komen we een heel eind!

Dit weekend voor het laatst naar Palolem, Goa, samen met Kishor en daarna moeten we weer 6mnd wachten tot Goa open gaat, even afzien, maar Mangalore heeft sinds kort een SPAR, haha, waar je hier als buitenlander al wel niet blij van kan worden. Op naar het regenseizoen..

We krijgen binnenkort nog groot nieuws, want het land van Koni (ons nieuwe weeshuis) komt op de naam van de stichting te staan. Dankzij de steun van de meeste van jullie kunnen we straks vol trots zeggen dat we land in India bezitten met een prachtig weeshuis erop! Ik zeg het nogmaals; kom echt een keertje langs om het resultaat te bewonderen (haha, als het af is dan!).

Genoeg voor vandaag, morgen mag ik dus niet telefoneren, misschien heel kort en dan mogen jullie praten, ik zeg wel ja en nee.

Veel liefs
Maart

Ps Beste kinderen van de Basisschool de Schalm in Vught, ik ben ongelooflijk trots op jullie en de kinderen hier ook, wat hebben jullie goed je best gedaan, dank jullie wel!!!
pss Lieve Tesje, het kaartje van Sophia is binnen, wat ongelooflijk lief van je, dank je! Laten we snel even bellen.
psss Lieve Marjolein, de folder is prachtig geworden, dank dank dank!!
pssss Beste studenten van het scholengemeenschap in Buitenveldert en Niek, dank voor jullie inzet!
Psssss Lieve Stef, voel je de kleine al bewegen ??
pssssss Ik zeg het nogmaals mijn skype naam is maartindia, ik heb nu zelfs een camera in mijn laptop, dus we kunnen elkaar gewoon zien, als we praten!

  • 03 Mei 2011 - 12:25

    Aren:

    Maart, wat hilarisch dat uitgerekend jij niet mag praten! Vandaar dat je dus nog niet gebeld hebt...Ben wel blij dat dit niet het geval was toen ik bij je op bezoek was ( :
    Ik ga je van de week even uitgebreid mailen.
    Hele dikke kus en veel beterschappies, Aren!

  • 03 Mei 2011 - 13:04

    Elly Huskens:

    lieve Maartje, je hoeft gelukkig niets te zeggen als je dit berichtje leest. Dank voor de update, alvast van harte gefeliciteerd en beterschap met de stembanden.
    Ik wens je een mooie dag morgen, groeten uit Limburg

  • 03 Mei 2011 - 13:46

    Loeke:

    Lieverd alvast gefeliciteerd met je verjaardg, ik bel je straks nog even kort voordat we op vakantie gaan. Wat een top bericht allemaal, maar het meeste wist ik eigenlijk al. Ok heb ik gesproken met ene Margreet van Coverden uit het zkhuis en zij heeft in India ongeveer 400 weeskinderen onder haar hoede, ook zij heeft een hele stichting , dit heet stichting derde wereldhulp. Via Koerdiep Singh is zij met mij in contact gekomen en heb haar in het kort wat verteld over jou. Graag wil zij met jou hierover contacten. Zij heeft ooit zuster Teresa geholpen in Calcutta en zo is haar liefde voor dit werk begonnen. Haar website is www.sdwh.nl. Zie maar wat je hier mee wil doen. Haar kinderen zitten in de deelstaat Andhra Pradesh in Viajayawada, aan de bengaalse bay. Lieverd geniet van je dag morgen en inderdaad communiceren met handen kan ook heel goed gaan. Dikke kus.

  • 03 Mei 2011 - 14:57

    Femke:

    Alvast hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!
    Ik zal mijn best hier ook nog even doen om geld in te zamelen voor het nieuwe Japthi.
    En dan kom ik dolgraag het eindresultaat eens bewonderen;)

    Verder heel veel sterkte met het niet mogen praten!!!

  • 03 Mei 2011 - 17:17

    Marjet:

    Lieve Maart, een dagje te vroeg, maar dan kan je het misschien lezen op de tijd daar dat je verjaart. Van harte en nog heel veel mooie, goede, gezonde en gelukkige jaren. En al is Lonneke feitelijk vandaag jarig, het wordt toch op dezelfde dag als jouw verjaardag gevierd en dat is nog altijd leuk en speciaal. Zij zit twee dagen aan zee met haar gezin en zal haar pas zaterdag zien op Michiel zijn verjaardagsfeestje. Wie weet ben je daar over een paar jaartjes ook eens bij. Nu moet je jouw verjaardag in stilte vieren, wie weet is dat ergens zo gepland en wie weet hoeveel mooie dingen daaruit te voorschijn zullen komen. India heeft vast zo haar/zijn redenen. Maar desalnietemin wens ik je een heel mooie dag, met water, al zal ik een of meerdere glaasjes drinken op jouw en Lonnekes verjaardag. Heil en zegen..... En liefs en een dikke verjaarskus van Marjet

  • 03 Mei 2011 - 17:46

    Judith V B:

    Kanjeresse,
    jeeeeee Maartindia alweer 5! ongelooflijk...! Van harte mooie vrouw, ik wens je een heerlijk stil dobberbadje...! dat zal idd wel heel weird zijn voor je! zoveel expressie zie ik als ik aan jou denk!! Wat super dat je naar Mumbai bent gegaan! ben trots op je dat je voor jezelf hebt gezorgd!
    heel veel liefs en knuffels enneh, ik proost hier wel op je hoor!

  • 03 Mei 2011 - 18:02

    Charlotte:

    Lieve Maartje,
    Ook van deze tante heel veel gelukwensen met je verjaardag. Misschien wel heel speciaal om die in "stilte" door te brengen. Ik zou me maar wel een beetje aan het doktersadvies houden want anders loop je er nog tijden mee rond.
    Al met al een hele fijne dag met hopelijk genoeg water om lekker wat te spartelen in een badje, samen met je kinderen.
    Kus van hier, Charlotte

  • 03 Mei 2011 - 18:22

    Je Vader:

    Jij en moeten zwijgen..en dat op je verjaardag...vandaar dat ik je maar via alle mogelijke wegen van harte feliciteer en weet dat ik de gehele dag bij je ben. Ik ben dichter bij je dan dee rest van al je familieleden en vrienden, Ben een job aan het doen in Izmir Turkije...de moeite waard.
    Lieverd geniet met de kinderen. Wij komen je nog persoonlijk feliciteren als het nieuwe huis open gaat. Geniet vooral van je nieuwe "woninkje".
    Lieve kus

  • 03 Mei 2011 - 18:54

    Marscha:

    Lieve Maart,

    Alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Jeetje, zit je alweer 5 jaar in India?! Je weet het, heb groot respect voor je. Balen van je stem, zeg, zeker in de omgang met je kids. Ik zou het niet kunnen...;-)

    Hopelijk heb je een hele gezellige dag morgen en geniet je lekker met je kinderen.

    Heel veel liefs en bedankt voor je leuke bericht!

    Mas

  • 03 Mei 2011 - 20:49

    Koos:

    Allereerst proficiat met je verjaardag wat dus een lustrum is.(5jr)
    Hoe kun jij daar nog weggaan, met zoveel lieve kinderen, die er zo tevreden en gelukkig uitzien. Ik kan mij voorstellen, dat, dat eigen plekje wat je nu hebt, het einde moet zijn.
    Maart een hele fijne dag en jammer dat je niet mag praten, maar dan ga je maar heel veel filmpjes kijken. liefs koos

  • 03 Mei 2011 - 21:16

    José Sweerts:

    Maartje,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ik wens je veel voorspoed, geluk en succes met je mooie project toe. En voor nu natuurlijk ook beterschap!

  • 04 Mei 2011 - 08:34

    Ans Breggeman:

    Hallo lieve maart. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ik hoop dat je stembanden gauw weer beter zijn en ach 14 dagen gaat wel snel. Maak er in ieder geval met de kinderen een fijne dag van liefs van ons

  • 04 Mei 2011 - 08:34

    Ans Breggeman:

    Hallo lieve maart. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ik hoop dat je stembanden gauw weer beter zijn en ach 14 dagen gaat wel snel. Maak er in ieder geval met de kinderen een fijne dag van liefs van ons

  • 04 Mei 2011 - 11:36

    Joop En Doortje:

    Hallo, Jarig nichtje. van harte gefeliciteerd. Maak er met je kids toch maar een leuke dag van,ook al zal het wat "stller "zijn dan de bedoeling was.Leuk te lezen dat je nu een eigen kamer hebt met alvast wat prive dingetjes. De rest komt ook nog wel. Nou Maartje, geniet ervan.
    Een dikke knuffel van ons.

  • 04 Mei 2011 - 13:50

    Leontien:

    Hee Maartje, van harte proficiat met je verjaardag. Jee je bent er al 4 jaar, wat een tijd zeg. Zoveel gebeurd, zoveel heb je daar voor elkaar gekregen. Op nu naar het nieuwe tehuis. Jij zelf hebt al een nieuw eigen plekje voor je zelf, kan me voorstellen dat dat echt heel fijn is, beetje privacy mag je toch wel hebben he. Als ik de foto's van de kids bekijk word ik gewoon blij van het zien van al die blije gezichten, ze hebben het daar echt leuk bij je.
    Lieve Maartje veel succes verder. Gr. Leontien.

  • 04 Mei 2011 - 16:41

    BIRGITTE:

    Dag jarige dochter
    Ik heb je al uitvoerig gefeliciteerd ,maar ik vind het ook leuk om nog even wat te schrijven . Ik ben ml zelf altijd zo benieuwd wie er zoal nog met je mailen ,en wat een leuke verrassing is het dan om te zien dat het er zoveel zijn ,vooral vandaag op je verjaardag.
    We zijn je dus absoluut niet vergeten .En weer breekt er een nieuw levens jaar aan , waarin ik je graag veel wijsheid toe wens ,om, in zo,n totaal ander land ,je gelukkig te kunnen voelen
    .Heerlijk voor je dat je eindelijk een eigen huisje hebt . Het is een plaatje geworden ,en ach ,de kleine dingen die niet goed zijn afgewerkt ,zie je op den duur toch niet meer . Ik hoop dat je mooie spulletjes kunt vinden om het zo goed mogelijk naar je zin te maken . Lieverd als jij je goed voelt ,kun je zoveel meer aan .
    Succes met het Niet praten en verbaas je maar hoe de ander daar op reageert . (dat was mijn ervaring ,de ander gaat ook fluisteren of gebarentaal spreken ,alsof je ineens doof bent )
    Vanavond ga ik met mijn vriendinnen een heerlijk glaasje op je drinken en toasten op jouw gezondheid .
    dag dag liefs ,je mams ,Birgitte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

maartje

Mijn naam is Maartje Van den Brand. En ik woon in Amsterdam en reis af en toe naar in India.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 661
Totaal aantal bezoekers 905701

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2007 - 01 Januari 2018

Een mooi project

Landen bezocht: